>
Fa   |   Ar   |   En
   طراحی چارچوب مفهومی کارآفرینی جهادی  
   
نویسنده سوخته سرایی قاسم ,ثنائی پور هادی ,گرجی محمدباقر ,رستگار عبدالغنی
منبع مديريت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 3 - صفحه:75 -104
چکیده    خلق ارزش، شاخص اصلی در فرآیند کارآفرینی است اما در آموزه های مکتب ایرانی اسلامی بر خلاف مکاتب مادی گرایانه، منظور از خلق ارزش، صرفاً ارزش اقتصادی نبوده بلکه معطوف به ارزش های دینی و اجتماعی می باشد. در این شرایط، کارآفرینی ارزشی با ویژگی جهادی و با هدف رفع فقر و آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته شکل می گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی چارچوب مفهومی کارآفرینی جهادی است که با استفاده از روش توصیفی کیفی و به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. برای دست یابی به این هدف، در مرحله اول با بهره‌گیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه با خبرگان منتخب، ابعاد و مولفه های کارآفرینی جهادی استخراج‌شده و سپس برای غربالگری ابعاد و مولفه ها، از روش دلفی فازی در سه مرحله غربالگری، استفاده شد و نهایتاً 39 شاخص براساس دیدگاه خبرگان به‌‌عنوان ابعاد نهایی کارآفرینی جهادی تعیین شدند. خبرگان این پژوهش شامل 20 نفر از صاحب نظران در حوزه‌ی کارآفرینی جهادی ارزشی و هم‌چنین افرادی بودند که تجربه کارآفرینی جهادی را داشته اند. سپس برای اولویت بندی ابعاد و طراحی چارچوب مفهومی کارآفرینی جهادی، از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان داد اخلاص و روحیه کارآفرینی جهادی، زیربنایی‌ترین بُعد مدل است و بیشترین تاثیر را در ظرفیت سازی در این زمینه دارد. هم‌چنین مولفه های مخاطره جویی و توفیق طلبی، نگرش کارآفرینی جهادی، آرمان گرایی، فرهنگ کارجهادی، توانایی کارآفرینی جهادی، کنش‌گری آگاهانه، انگیزه های کارآفرینی جهادی و کارآفرینی اجتماعی، از دیگر ابعاد این مدل بوده و نتیجه نهایی این فرآیند، خلق ارزش کارآفرینی جهادی می باشد.
کلیدواژه روحیه کارآفرینی، کارآفرینی جهادی، اخلاص، خلق ارزش، فرهنگ جهادی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول, گروه کارآفرینی, ایران, دانشگاه گنبد کاووس, دانشکده علوم انسانی آزادشهر, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول, گروه کارآفرینی, ایران, دانشگاه گنبد کاووس, دانشکده علوم انسانی آزادشهر, گروه مدیریت, ایران
پست الکترونیکی rastegar@gonbad.ac.ir
 
   Designing a conceptual framework for jihadi entrepreneurship  
   
Authors Rastegar Abdolghani ,Sokhtesaraee Ghasem ,Sanaeepour Hadi ,Gorji Mohamad Bagher
Abstract    Value creation is the main indicator in the entrepreneurial process, but in the teachings of the IranianIslamic school, unlike the materialist schools, value creation is not only economic value but also focuses on religious and social values. Under these circumstances, valuebased entrepreneurship with a jihadist nature is formed with the aim of alleviating poverty and developing less developed areas. according to this the purpose of this study is to design a conceptual framework for jihadi entrepreneurship, which has been done using a descriptivequalitative by mixed exploratory method. To achieve this goal, in the first stage, using interview with selected experts, dimensions and components of jihadi entrepreneurship were extracted and then to screening the dimensions and components, the fuzzy Delphi method in three stage was used and finally 39 indicators were determined as the final dimensions of jihadi entrepreneurship based on the views of experts. The experts of this study included 20 experts in the field of jihadi entrepreneurship as well as people who had experienced jihadi entrepreneurship. Then, to prioritize the dimensions and design the conceptual framework of jihadi entrepreneurship, the structuralinterpretive modeling (ISM) method were used. The results show that the sincerity and spirit of jihadi entrepreneurship is the most fundamental dimension of the model and has the greatest impact on capacity building in this field. Also, the components of riskseeking and success, jihadi entrepreneurial attitude, idealism, jihadi work culture, jihadi entrepreneurial ability, conscious action, jihadi entrepreneurial motivations and social entrepreneurship are other dimensions of this model and the end result of this process, Creating the value of jihadi entrepreneurship.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved