>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل محتوای کیفی حکمت‌های امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه از منظر مدیریت دانایی  
   
نویسنده صارمی نیا صبا
منبع مديريت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 3 - صفحه:127 -159
چکیده    با بررسی کتب دینی به جرات می‌توان اذعان نمود که دین اسلام برای تفکر، دانش، معرفت و آگاهی ارزش بسیار زیادی قائل است. این در حالی است که در عصرحاضر، دانش به‌عنوان سرمایه ای کلیدی در توسعه و رقابت پذیری مطرح شده است و مدیریت دانش به‌عنوان راهکاری نوین و ضروری جهت افزایش بهره‌وری معرفی شده است. اما این مفهوم به‌ظاهر جدید مدیریتی، 1400 سال پیش در قرآن و سایر کتب دینی مطرح‌شده و توسط نبی‌اکرم و ائمه اطهار به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است. با اندک جستجو در ادبیات پژوهش حوزه ی «مدیریت دانش» روشن می شود؛ این مفهوم برخاسته از «تجارب و مطالعات کسب وکار» بوده و مملو از مفاهیم، مدل‌ها، راهکارها، روش‌های متنوع با هدف پیاده سازی اثربخش مدیریت دانش می‌‌باشد. اما با وجود کثرت اشارات تصریحی و تلویحی به دانش و حکمت در متون دینی مسلمانان، تاکنون این متون از منظر شناسایی سازه‌های مرتبط با مدیریت دانش مورد تحلیل قرار نگرفته است. لذا در این پژوهش با هدف «شناسایی مولفه‌های مدیریت دانش» و توسعه «چارچوب مدیریت دانش منتج از متون اسلامی» از تحلیل حکمت های گهربار مولای متقیان در نهج‌البلاغه با روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مولفه‌های اصلی شناسایی‌شده منتج از این فرآیند به شش دسته‌ی کلی طبقه بندی شده‌اند: «شرایط علّی»، «پدیده مدیریت دانش از دیدگاه اسلام»، «شرایط زمینه‌ای تسهیل‌کننده مدیریت دانش اسلامی»، «عوامل مداخله‌گر فرآیند مدیریت دانش اسلامی»، «راهبردها و به روش های توصیه‌شده جهت مدیریت دانش اسلامی» و «پیامدهای فردی و اجتماعی منتج از پیاده‌سازی مدیریت دانش اسلامی». در مرحله‌ی بعد، با استفاده از محاسبه‌ی ضریب همبستگی مولفه‌ها و زیرمولفه ها «چارچوب مفهومی مدیریت دانش اسلامی» توسعه یافته است.
کلیدواژه مدیریت دانش اسلامی، نهج‌البلاغه، تحلیل محتوای کیفی، امام علی (علیه‌السلام)، مدیریت دانش
آدرس دانشگاه صنعتی اصفهان, دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها, ایران
پست الکترونیکی s.sareminia@iut.ac.ir
 
   Qualitative content analysis of Imam Ali’s wisdom in Nahj alBalaghah from the perspective of knowledge management  
   
Authors Sareminia Saba
Abstract    By examining the religious books of Muslims, it can be acknowledged that no religion as much as Islam does not value thinking and knowledge. However, in the present era, knowledge has been introduced as a key asset in development and competitiveness, and knowledge management has been introduced as a new and necessary solution to increase productivity. But this seemingly new managerial concept was introduced 1400 years ago in the Qur’an and other religious books and has been explicitly mentioned by the Holy Prophet and the Imams. The knowledge management literature review arises from business experiences and studies and despite the many explicit and implicit references to knowledge and wisdom in Muslim religious texts; these texts have not been analyzed in terms of identifying structures related to knowledge management. Therefore, in this study, to develop the knowledge management framework derived from Islamic texts; the qualitative content analysis of the wisdom of Imam Ali in Nahj alBalaghah has been used. The identified main components are classified into six general categories: causal conditions, knowledge phenomenon from the perspective of Islam, contextual conditions, interfering factors , strategies and best practices and Individual and social consequences resulting from the implementation of knowledge management from an Islamic perspective. In the next stage, by calculating the correlation coefficient of components and subcomponents, a conceptual framework of Islamic knowledge management has been developed.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved