|
|
گردشگری دینی، الزامات، راهبردها و پیامدها
|
|
|
|
|
نویسنده
|
ضرغام بروجنی حمید ,محمودزاده مجتبی ,مروتی شریف آبادی علی ,اسدیان اردکانی فائزه
|
منبع
|
مديريت اسلامي - 1397 - دوره : 26 - شماره : 2 - صفحه:213 -237
|
|
|
چکیده
|
گردشگری دینی یکی از اَشکال گردشگری است که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و توسعه آن در دستور کار است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی نظری توسعه گردشگری دینی در ایران به صورت کیفی و به روش نظریهپردازی داده بنیاد انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و بدون ساختار با 18 خبره آشنا به موضوع استفاده شد. حاصل این مصاحبهها، طی فرایند شناسهگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. از درون مجموعه مفاهیم اولیه این مرحله، مقولههایی استخراج شد. در ادامه، این مقولهها تحت عناوین عوامل علّی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای توسعه گردشگری دینی، دستهبندی شد. عوامل علّی اثرگذار بر توسعه گردشگری دینی کشور در قالب مدیریت جاذبهها و رویدادها، مدیریت تبلیغات و توسعه زیرساختها و خدمات لازم متناسب با نیاز گردشگران دینی ورودی و عوامل مداخلهگر شامل قوانین و مقررات و تدوین سیاستهای کلان گردشگری دینی شناسایی شد. شرایط زمینهای شامل شرایط فرهنگی و شرایط اقتصادی و راهبردها نیز شامل بازاریابی، بهبود اوضاع زیستمحیطی، منابع انسانی و آموزش، تعامل بخش دولتی و خصوصی به منظور توسعه گردشگری دینی، داشتن نگاه سیستمی و جذب سرمایهگذار تعیین شد. پیامدهای شناسایی شده عبارت است از افزایش مدت ماندگاری گردشگران دینی، تقویت انگیزه اصلی گردشگران دینی، افزایش تعداد گردشگران دینی و افزایش درآمد حاصل از ورود گردشگران دینی به کشور.
|
کلیدواژه
|
توسعه گردشگری، گردشگری دینی، نظریه داده بنیاد، رویکرد سیستمی
|
آدرس
|
دانشگاه علامه طباطبائی, گروه مدیریت جهانگردی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, گروه مدیریت جهانگردی, ایران, دانشگاه یزد, گروه مدیریت صنعتی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
asadian921@atu.ac.ir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Religious Tourism, Requirements, Strategies and Consequences
|
|
|
Authors
|
Morovvati Sharifabadi Ali ,Asadiyan Ardakani Faezeh ,Zargham Boroojeni Hamid ,Mahmoodzadeh Mojtaba
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|