>
Fa   |   Ar   |   En
   رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان یک دانشگاه نظامی  
   
نویسنده ایزدی یزدان آبادی احمد ,ابولقاسمی مهدی ,میرالی رستمی ام کلثوم
منبع روان شناسي نظامي - 1390 - دوره : 2 - شماره : 5 - صفحه:17 -27
چکیده    مقدمه: روانشناسان جدید اعتقاد دارند که هوش هیجانی در موفقیت افراد تاثیر زیادی دارد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت در تحصیل (پیشرفت تحصیلی) در میان دانشجویان دانشگاه نظامی مورد مطالعه می باشد.روش: این تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است. کلیه دانشجویان یک دانشگاه نظامی جامعه مورد مطالعه این پژوهش را تشکیل می دهند. حجم نمونه250 نفر می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ می باشد که در این تحقیق مجدداً روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید و میزان پایایی آن به میزان 76/0 تعیین شد. ‌با استفاده از روش‌های آمار توصیفی‌ و آمار استنباطی‌ و به کمک نرم افزار spss داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج:نتایج تحقیق بیان کننده این است که اولاً دانشجویان هوش هیجانی خود را در سطح نسبتاً بالایی ارزیابی کرده اند؛ ثانیاً بین هوش هیجانی و تمام مولفه‌های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بالاخره، براساس مولفه های خود کنترلی، خودآگاهی، خودانگیزی و مهارت اجتماعی، می توان پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کرد.بحث:از طریق هوش هیجانی، تاحد زیادی می توان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کرد. لذا با ارتقای هوش هیجانی می توان امیدوار بود که موفقیت در تحصیل نیز افزایش یابد. یافته‌های این پژوهش با نتایج تحقیقات کاپلان و میدگلی(2002)، بویس (2002)، استونک میر(2002)، سارین (2002)، پاترز(2010)، پاتریک و همکاران (2004)، منصوری (1380) و زارع(1380) همسو می باشد.
کلیدواژه هوش هیجانی ,پیشرفت تحصیلی ,دانشگاه ,دانشگاه نظامی
آدرس
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved