اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر میزان شادکامی و عزت نفس در دانش آموزان نوجوان پسر سال سوم دوره راهنمایی (مطالعه موردی مدارس یک شهرک نظامی)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
حاتمی حمیدرضا
|
منبع
|
روان شناسي نظامي - 1391 - دوره : 3 - شماره : 10 - صفحه:1 -12
|
|
|
چکیده
|
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم بر میزان شادکامی و عزت نفس در دانش آموزان پسر سال سوم دوره راهنمایی (مطالعه موردی مدارس شهرکهای نظامی) میباشد. روش: در چارچوب طرح نیمه آزمایشی، 36 نفر از دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت داده شدند. جهت تشخیص شادکامی این دانش آموزان از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و برای سنجش اعتماد به نفس دانش آموزان از مقیاس عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای طی 6 هفته، آموزش راهبردهای مدیریت خشم که بر اساس برنامه آموزش شناختی و رفتاری طراحی شده بود دریافت کردند. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم، بر میزان شادکامی و عزت نفس گروه آزمایشی تاثیر داشته و موجب افزایش شادکامی و عزت نفس دردانش آموزان میشود.بحث: مولفههای مدیریت خشم به عنوان متغیر مستقل باعث افزایش میزان شادکامی و عزت نفس دانش آموزان نوجوان شده است و بیانگر این مطلب است که با آموزش مدیریت خشم میتوان ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان، شامل عزت نفس و شادکامی را تغییر داد.
|
کلیدواژه
|
آموزش مدیریت خشم ,شادکامی ,عزت نفس
|
آدرس
|
|
|
|
|
|
|
|