|
|
بررسی تاثیر آموزشهای دوره مقدماتی رسته اداری بر انگیزه پیشرفت کارکنان (مطالعه موردی: یک مرکز نظامی)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
گلی حسن ,قاسمیان صاحبی علی ,سلطانی نژاد عبدالله ,نوری محمدرضا
|
منبع
|
روان شناسي نظامي - 1400 - دوره : 12 - شماره : 46 - صفحه:57 -87
|
|
|
چکیده
|
مقدمه: باتوجهبه اهمیت نیرویهای انسانی در سازمانهای نظامی و جایگاه آموزش در بهسازی نیروهای نظامی کشور و نقش مهم آن بر کارآمدی افسران و اهمیت انگیزه پیشرفت کارکنان در موفقیت این سازمانها، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزشهای دوره مقدماتی رسته اداری بر انگیزه پیشرفت افسران در یک سازمان نظامی انجام شده است.روش: نوع پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، شبهتجربی یا نیمهآزمایشی از نوع آزمایش با استفاده از یک گروه آزمودنی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه افسران دوره مقدماتی رستهای این مرکز در زمستان 1397 و بهار 1398 تشکیل میدهند که برابر با 70 نفر است. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد هرمنس(1970) استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره بههمراه پیشنیازهای آن و آزمونهای اثر پیلای، اثر هتلینگ، لامبدای ویکلز و بزرگترین ریشهروی استفاده شده است.نتایج: نتایج تحلیلها نشان داد که آموزشهای دوره مقدماتی رستهای، تاثیر مثبت و معنیداری بر انگیزه پیشرفت افسران دارد؛ بنابراین فرضیه اصلی و فرضیههای فرعی پژوهش شامل اثرگذاری بر سطح آرزوها، مقاومت، تنش انجام وظایف، ملاک انتخاب همکار، انگیزه تحرک به بالا، کارایی، آیندهنگری و دریافت بازخورد تایید شد، اما اثر آن بر ادراک زمان و رفتار ریسکپذیری معنیدار نبود.بحث: نتایج، حاکی از پایینبودن میانگین اثرگذاری این دوره آموزشی بر انگیزه پیشرفت کارکنان بوده و از مهمترین دلایل آن میتوان توجه کم به انگیزه کارکنان در نیازسنجی این دورهها و همچنین کوتاه و غیرمستمربودن دورههای آموزشی را نام برد.
|
کلیدواژه
|
انگیزه پیشرفت، آموزش، آموزش دوره مقدماتی رسته اداری، اثربخشی
|
آدرس
|
دانشگاه افسری امام حسین(ع), دانشکده علوم انسانی, گروه منابع انسانی, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده مدیریت و اقتصاد, ایران, دانشگاه افسری امام حسین(ع), دانشکده علوم انسانی, گروه منابع انسانی, ایران, دانشگاه افسری امام حسین(ع), دانشکده علوم انسانی, گروه منابع انسانی, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An Investigation into the Impact of the Teachings of the Introductory Course of Administrative Corps on Staff Achievement Motivation (Case Study: A Military Center)
|
|
|
Authors
|
Soltaninejad Abdollah ,Ghasemian sahebi Ali ,Goli Hasan ,Noori Mohammadreza
|
Abstract
|
Introduction: Considering the importance of human resources in military organizations and the significance of training in improving the country’s military forces and its important role in the efficiency of officers and the importance of staff achievement motivation in the success of these organizations, this study was conducted to investigate the effect of the teachings of the introductory course of administrative corps on officers’ achievement motivation in a military organization.Method: This is an applied research work in terms of purpose, and in regard to data collection method, it is quasiexperimental type with one group of subjects. The statistical population of the study consisted of all the officers (70 people) taking the introductory course of administrative corps in the center in the winter of 2018 and the spring of 2019. In this study, the standard Hermans Questionnaire (1970) was utilized. For data analysis, the multivariate analysis of covariance test along with its prerequisites and Pillai’s trace test, Hotelling trace, Wilks’ lambda and Roy’s largest root were used.Results: The results of the analyses revealed that the introductory course of administrative corps has a positive, significant effect on the achievement motivation of the officers. Therefore, the main hypothesis and subhypotheses of the study including the effect on the level of aspirations, resistance, the stress of performing task, partner selection criteria, motivation to move up, efficiency, foresight and getting feedback were confirmed, but its effect on time perception and risktaking behavior was not significant.Discussion: The results indicated that the average effect of this training course on the achievement motivation of the staff was low, and one of the most important reasons of issue is that enough attention is not paid to staff motivation in needs analyses for these courses and the training courses are short and inconsistent.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|