>
Fa   |   Ar   |   En
   اثربخشی آموزش گروهیِ فنونِ شناختی رفتاری بر افزایش انگیزۀ درونی دانش‌آموزان متوسطه شاهد  
   
نویسنده نصیری زهرا ,حمیدی فریده ,نصری صادق
منبع روان شناسي نظامي - 1395 - دوره : 7 - شماره : 28 - صفحه:61 -73
چکیده    مقدمه: کاهش انگیزۀ درونی، یکی از مشکلات شایع در آموزش‌وپرورش است و در دانش‌آموزان رو به ‌افزایش می‌باشد و باعث افت جدی در عملکرد تحصیلی آنان می‌شود. هدف تحقیق، افزایش انگیزۀ درونی براساس آموزش اثربخشی شناختی رفتاری بود. روش: آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد شهرستان کردکوی و نمونه شامل؛ 42 نفر از دانش‌آموزانی بود که انگیزۀ درونی آنها از انگیزۀ بیرونی کم‌تر بود که به‌طورتصادفی در دو گروه آزمایش (22 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش دید. برای سنجش انگیزۀ دانش‌آموزان از پرسشنامه انگیزۀ تحصیلی(ams) استفاده شد و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندگانه (manova) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: اثربخشی آموزش شناختی رفتاری برافزایش انگیزۀ درونی 66% است و بین میانگین نمرات انگیزۀ درونی و گروه آزمایش در پس‌آزمون و پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. بحث: آموزش شناختی رفتاری با اصلاح تفکر دانش‌آموزان و آموزش روش صحیح مهارت‌های تحصیلی بر افزایش انگیزه درونی موثر بوده است
کلیدواژه آموزش شناختی رفتاری، انگیزه درونی، دانش‌آموزان
آدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, ایران, دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, ایران, دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, ایران
 
   The impact of the group training of cognitivebehavioral techniqueson the enhancement of shahed junior high school students’ intrinsic motivation  
   
Authors nasiri zahra
Abstract    Introduction: Decline of intrinsic motivation is one of the prevalent challenges in education and this growing reduction is causing a serious decline in students’ academic performance. The purpose of the present study is to increase intrinsic motivation based on the effectiveness of cognitivebehavioral training. Method: This is an experimental study with pretestposttest and a control group. The population consisted of the female Shahed high school students in Kordkuy, Iran. The sample included 42 students whose intrinsic motivation was lower than their extrinsic motivation. These students were randomly put into the experimental group (n = 22) and control group (n = 20). The experimental group received 8 90minute sessions of training. The subjects’ motivation was measured using the Academic Motivation Scale and the obtained data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The effectiveness of cognitivebehavioral training on increasing intrinsic motivation was 66% and there was a significant difference between the average intrinsic motivation scores of the experimental group in the pretest and posttest. Discussion: Cognitivebehavioral training improved the intrinsic motivation by amending students thinking and teaching them the correct academic skills
Keywords cognitivebehavioral training ,intrinsic motivation ,students
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved