>
Fa   |   Ar   |   En
   برنامه درسی پست مدرن در بوته نقد  
   
نویسنده امین خندقی مقصود ,قادری علی
منبع پژوهش نامه مباني تعليم و تربيت - 1394 - دوره : 5 - شماره : 1 - صفحه:5 -29
چکیده    هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرات و نقد کارکردهای پارادایم پست مدرنیسم در حوزه برنامه درسی و قلمروهای معرفتی آن می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. یافته‌های به دست آمده از بررسی دیدگاه‌های متفکران مدافع و منتقد این جریان فکری حاکی از آن است که هر چند پست مدرنیسم، روح جدیدی را در کالبد مطالعات برنامه درسی دمیده و اندیشمندان این حوزه را به لزوم بازنگری در مبانی و حتی عمل برنامه درسی و توجه به مسائل مغفول و پنهان آن - از جمله پرورش روحیه نقادی در فراگیران، برجسته سازی نقش معلم و شاگرد در تهیه برنامه‌های درسی، احترام به کثرت آرا و عوارض ناشی از محدود شدن به الگوهای مکانیستی- فراخوانده است، اما نفی و شک در بسیاری از اصول و ارزش‌های نهادینه شده فکری و تلاش برای زدایش و ساختارشکنی از آنها منجر به بی نظمی و سرانجام پوچی و هویت زدایی جوامع بشری می‌شود. لذا، ضروری است متفکران و صاحب‌نظران مطالعات برنامه درسی در برخورد با این جنبش و موضع گیری موافق یا مخالف در قبال آن، ابتدا ماهیت و بنیادهای فکری و فلسفی حاکم بر آن را شناخته و سپس، با آگاهی و بینشی کامل به ترویج یا نفی تفکرات مطرح شده اقدام نمایند.
کلیدواژه مدرنیسم ,پست مدرنیسم ,برنامه درسی ,تدوین برنامه درسی ,نقد
آدرس دانشگاه فردوسی مشهد, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه فردوسی مشهد, ایران
پست الکترونیکی sayyedalighaderi@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved