>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین عناصر فلسفه اخلاقی- اجتماعی ابن سینا و دلالت‌های آن در تربیت اخلاقی  
   
نویسنده بیرونی کاشانی راضیه ,باقری خسرو ,زیباکلام فاطمه
منبع پژوهش نامه مباني تعليم و تربيت - 1391 - دوره : 2 - شماره : 2 - صفحه:57 -74
چکیده    هدف اصلی این پژوهش، بررسی فلسفه اخلاق ابن‌سینا با هدف تبیین ماهیت اجتماع و چگونگی شکل گیری اخلاق اجتماعی می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا بهره گرفته شد. در این پژوهش آثار اخلاقی ابن سینا مورد تحلیل قرار گرفت و دیدگاه او در فلسفه اخلاق به عنوان نسبیت گرایی-واقع گرایی ملایم در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که در جنبه تربیت اخلاقی، استنتاج حیات معقول (عقلانی/عقلایی) به منزله هدف غایی تربیت اخلاقی و پالایش دیدگاه های عقلایی اخلاقی، هدف واسطه ای آن خواهد بود. همچنین، یک اصل اساسی در تربیت اخلاقی ابن سینا بر مشارکت اجتماعی به عنوان بستری برای تحقق فضایل اخلاقی دلالت دارد.
کلیدواژه ابن سینا ,ساختارهای اجتماعی ,گزاره‌های اخلاقی ,عقلایی ,مشهورات ,حیات معقول ,پالایش اخلاقی ,مشارکت اجتماعی ,Avicenna ,Social structures ,Conceptions ,Reasonabl ,Ethical propositions ,Moral education ,Moral purification
آدرس دانشگاه تهران, دانشجوی کتری فلسفه تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه تهران, استاد دانشگاه, ایران, دانشگاه تهران, دانشیار, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved