>
Fa   |   Ar   |   En
   « تربیت» یا «تعلیم و تربیت»: کدامیک؟  
   
نویسنده حسنی محمد ,نوید ادهم مهدی
منبع پژوهش نامه مباني تعليم و تربيت - 1391 - دوره : 2 - شماره : 2 - صفحه:39 -56
چکیده    هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل ترکیب عطفی «تعلیم و تربیت» از منظر دو رویکرد «تفکیک» و «تلفیق» می‌باشد. برای دست یابی به این هدف، کاربرد این ترکیب عطفی در آثار سخنوران و متخصصان تربیتی مورد توجه قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که این ترکیب عطفی در منابع ادبی قدیم ایران کاربردی نداشته است. بلکه ظهور این ترکیب عطفی، هم‌زمان با ظهور تربیت رسمی و عمومی برگرفته از تجربه های کشورهای غربی در تاریخ معاصر ایران بوده است. به طور کلی، تحلیل مفهوم تربیت در ادبیات فارسی کهن و جدید نشان داد که این اصطلاح ناظر به تحول جامع در ساحت‌های وجودی آدمی است و تحول شناختی یعنی تعلیم را نیز در بر می‌گیرد. بنابراین، رویکرد تفکیک رد شد و رویکرد تلفیق مورد تایید قرار گرفت. در نتیجه می‌توان به جای ترکیب عطفی «تعلیم و تربیت» از اصطلاح «تربیت» استفاده نمود.
کلیدواژه تربیت ,تعلیم و تربیت ,آموزش و پرورش ,Education
آدرس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش, عضو هییت علمی , ایران, دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved