بررسی امکان تاسیس فلسفه تعلیم و تربیت صدرایی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
احمدی سعدی عباس
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1396 - دوره : 25 - شماره : 35 - صفحه:115 -130
|
|
|
چکیده
|
نظریه ی ملاصدرا در باره ی چگونگی آفرینش و تکامل انسان یعنی حدوث جسمانی نفس و بقای روحانی آن در کنار نظریه ی حرکت جوهری نفس و استکمال تدریجی آن، چشم اندازی ژرف پیش روی محققان قرار می دهد. تحول آدمی بر اثر تربیت ، ناشی از علوم اکتسابی در کنار استعداد شخصی تحقق می یابد. بر همین اساس آموزش برای آحاد مردم به فراخور توانایی جسمی ـ ذهنی آن ها فریضه ای اخلاقی و الهی شمرده می شود. از نظر ملاصدرا اگر آگاهی ها و علوم جدیدی که آدمی فرامی گیرد یا به متعلمان القا می شود، مرتبط با حقایق متعالی روح و جان آدمی باشد وی را به راستیانسان ترمی سازد. ملاصدرا همه ی علوم را در یک سطح از اهمیت و ارزش قرار نداده و به حسب موضوع ، معارف فلسفی را که نهایتا در خدمت خداشناسی و خودشناسی به کار می آید در صدر می نشاند. با این همه، امکان تاسیس یک تئوری و نظریه ی جامع فلسفه تعلیم وتربیت، صرفا متکی بر آرا وی مشکوک یا ممتنع است.
|
کلیدواژه
|
حکمت متعالیه و تعلیم و تربیت، نفس شناسی از نظر ملاصدرا، فلسفه تعلیم و تربیت، تعلیم و تربیت اسلامی
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا, گروه فلسفه و کلام اسلامی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
aahmadi85@gmail.com
|
|
|
|
|