>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی امکان تاسیس فلسفه تعلیم و تربیت صدرایی  
   
نویسنده احمدی سعدی عباس
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1396 - دوره : 25 - شماره : 35 - صفحه:115 -130
چکیده    نظریه ی ملاصدرا در باره ی چگونگی آفرینش و تکامل انسان یعنی حدوث جسمانی نفس و بقای روحانی آن در کنار نظریه ی حرکت جوهری نفس و استکمال تدریجی آن، چشم اندازی ژرف پیش روی محققان قرار می دهد. تحول آدمی بر اثر تربیت ، ناشی از علوم اکتسابی در کنار استعداد شخصی تحقق می یابد. بر همین اساس آموزش برای آحاد مردم به فراخور توانایی جسمی ـ ذهنی آن ها فریضه ای اخلاقی و الهی شمرده می شود. از نظر ملاصدرا اگر آگاهی ها و علوم جدیدی که آدمی فرامی گیرد یا به متعلمان القا می شود، مرتبط با حقایق متعالی روح و جان آدمی باشد وی را به راستیانسان ترمی سازد. ملاصدرا همه ی علوم را در یک سطح از اهمیت و ارزش قرار نداده و به حسب موضوع ، معارف فلسفی را که نهایتا در خدمت خداشناسی و خودشناسی به کار می آید در صدر می نشاند. با این همه، امکان تاسیس یک تئوری و نظریه ی جامع فلسفه تعلیم وتربیت، صرفا متکی بر آرا وی مشکوک یا ممتنع است.
کلیدواژه حکمت متعالیه و تعلیم و تربیت، نفس شناسی از نظر ملاصدرا، فلسفه تعلیم و تربیت، تعلیم و تربیت اسلامی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا, گروه فلسفه و کلام اسلامی, ایران
پست الکترونیکی aahmadi85@gmail.com
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved