بررسی تاثیر راهبردهای حل مسئله بر رشد شاخصهای تربیت دینی از دیدگاه معلمان
|
|
|
|
|
نویسنده
|
عزیزی محمودآباد مهران ,رستمی مسنی کورش ,میرشاه جعفری ابراهیم
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1396 - دوره : 25 - شماره : 35 - صفحه:45 -68
|
|
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف تبیین نقش راهبردهای حل مسئله بر رشد شاخصهای تربیت دینی از دیدگاه معلمان انجام شده است. شیوه پژوهش ترکیبی با رویکرد اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل معلمان دوره های ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهرستان بویراحمد و نمونه پژوهش شامل 15 نفر از معلمان در مرحله کیفی است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و 48 نفر در مرحله کمّی که شامل معلمان مرحله کیفی و 33 نفر از معلمان آگاه از موضوع است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو ابزار پژوهشی مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه ها از روش تحلیل کیفی و شناسهگذاری و برای تحلیل داده های پرسشنامه از آمار توصیفی و آمار استنباطی (t تک نمونه ای و آزمون فریدمن) استفاده شد. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبرد های حل مسئله بر رشد پنج شاخص از شاخصهای تربیت دینی از جمله شاخص تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، عزت نفس، اعتدال و شاخص صبر و بردباری تاثیر دارد و به کارگیری راهبرد های حل مسئله توسط معلمان باعث رشد این شاخصهای تربیت دینی می شود.
|
کلیدواژه
|
راهبردهای حل مسئله، شاخصهای تربیت دینی، رشد تفکر خلاق، ریاضی کاربردی
|
آدرس
|
دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه علوم تربیتی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
sebrahimjafari@yahoo.com
|
|
|
|
|