|
|
بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت عاطفی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
زینلی فاطمه ,شهریاری نیسیانی شهناز ,نجفی محمد ,بختیار نصرآبادی حسنعلی
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1396 - دوره : 25 - شماره : 35 - صفحه:11 -43
|
|
|
چکیده
|
هدف این پژوهش بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت عاطفی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) است. این پژوهش، که با دو روش تحلیل فرارونده و استنتاجی انجام شد، بیانگر این است که از دیدگاه علامه(ره) جایگاه عواطف، قلب است و آنچه مدار سعادت در قیامت است، سلامت قلب است که با درمان عواطف منفی، رشد عواطف مثبت و تعدیل و هدایت عواطفی چون حرص و غضب تحت مدیریت عقل و شرع تحقق مییابد. بنابر یافتهها تکیهگاه عواطف حب و بغض، و اصالت از آن حب است. در دیدگاه علامه(ره) برای عواطف میتوان سه بعدِ آگاهی، شناخت و درک عواطف خود و دیگران، توانایی تنظیم و کنترل عواطف و توانایی به کارگیری بجای عواطف را در نظر گرفت. مبانی تربیت عاطفی در این دیدگاه حب خدا، حب ذات و حب غیر است که تربیت عاطفی باید بر مبنای حب و با محوریت حب خدا بهعنوان بالاترین و حقیقیترین حب صورت پذیرد. اصول حاصل از مبنای حب خدا، دو اصل تقرب و پرستش، اصل مربوط به حب ذات، مدیریت صحیح عواطف، و اصول به دست آمده از مبنای حب غیر، شامل سه اصل اخوت، احسان و ایثار است که هر یک از این اصول دارای روش یا روشهایی برای تربیت عاطفی است.
|
کلیدواژه
|
تربیت عاطفی در اسلام، دیدگاه علامه در زمینۀ تربیت، نقش احساسات در تربیت، تعلیم و تربیت اسلامی
|
آدرس
|
دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران
|
پست الکترونیکی
|
h.nasrababi@edu.ui.ac.ir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|