>
Fa   |   Ar   |   En
   جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر سند برنامه درسی ملی  
   
نویسنده کریمیان حسین ,ناطقی فائزه ,سیفی محمد
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1396 - دوره : 25 - شماره : 34 - صفحه:133 -151
چکیده    هدف این پژوهش، بررسی نقش تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به سند برنامه درسی ملی (به عنوان یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، و روش آن، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، فیشبرداری از منابع و اسناد مکتوب در تعلیم و تربیت ایران و اسلام در زمینه تفکر انتقادی است. یافته‌های پژوهش نشان داد: 1 ـ مهارتهای تفکر انتقادی، تحلیل، تفسیر، ارزشیابی، استنباط و توضیح مورد توجه و تاکید در سند برنامه درسی ملی است. 2 ـ هدف تربیت در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران قرب الی‌الله است که تفکر انتقادی یکی از راه‌های دستیابی به آن است. 3 ـ در قرآن کریم توجه به تفکر انتقادی مورد تاکید قرار گرفته است «فبشرعباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدئهم الله و اولئک هم اولواالالباب» (زمر/17): بندگانم را بشارت ده. آنان که چون سخنی بشنوند به نیکوترین وجه عمل‌کنند. آنان هستند که خداوند به لطف خاص خود هدایتشان فرموده است و هم آنان به حقیقت، خردمندان عالمانند. بنابراین در فلسفه تعلیم و تربیت کشور توجه به آن ضروری است. 4 ـ با عنایت به تاکید سند برنامه درسی ملی، تفکر انتقادی یکی از مبانی رشد اجتماعی و عقلانی در تربیت است.
کلیدواژه تفکر انتقادی در آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت اسلامی، ویژگیهای تفکر انتقادی، سند برنامه درسی ملی ج. ا، ا.
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک, گروه علوم تربیتی, ایران
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved