>
Fa   |   Ar   |   En
   جایگاه پژوهش تربیتی در پرتو رویکرد پسا ساختار گرایی  
   
نویسنده فیاض ایراندخت ,شرفی حسین
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1395 - دوره : 24 - شماره : 33 - صفحه:159 -176
چکیده    ظهور و نشر اندیشه پسا ساختارگرایی با جهت گیری ها و رویکردهای خاص خود در رویارویی با شناخت در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی، از جمله علوم تربیتی از طریق سنتهای فرهنگی و زبانی، روش‌شناسی‌های متعدد و گوناگونی را پیش پای پژوهشگران حوزه‌های یاد شده قرار داده است به‌گونه‌ای که ظاهراً نوعی آشفتگی روش‌شناختی را به دنبال داشته است؛ لذا در این مقاله، که با روش تحلیلی و توصیفی صورت بندی شده است، پس از تحلیل و تشریح رویکرد ساختارگرایی به عنوان زمینه پیدایش جنبش پسا ساختارگرایی، اشتراکات و افتراقات آنها تبیین شده است. در نتیجه آن ، فضای پژوهش تربیتی در پرتوی نگرش پساساختار و از دریچه الگوی واسازی دریدایی و نیز الگوهای انتقادی و ساخت‌زدای فوکو یعنی ، دیرینه شناسی، تبار شناسی و تحلیل گفتمان انتقادی ترسیم شده است.
کلیدواژه پسا ساختارگرایی، ساختارگرایی، پژوهش تربیتی، واسازی، اندیشۀ فوکو
آدرس دانشگاه علامه طباطبایی, ایران, دانشگاه فردوسی مشهد, ایران
پست الکترونیکی sharafi.abi@gmail.com
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved