|
|
وضعیت عقل، دین و علم در عصر پست مدرن و ملاحظات آن در تربیت معنوی با رویکرد انسانشناسانه
|
|
|
|
|
نویسنده
|
مصباحی جمشید پرستو ,سرمدی محمدرضا ,فرج اللهی مهران ,میردامادی محمد ,اسماعیلی زهره
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1395 - دوره : 24 - شماره : 33 - صفحه:95 -126
|
|
|
چکیده
|
در این پژوهش که با راهبرد کیفی به صورت کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده، نخست سیر تاریخی سه مفهوم عقل، دین و علم در چهار دورۀ قبل از قرون وسطی، دورۀ میانه، دورۀ مدرنیسم و پست مدرنیسم بررسی شده است؛ سپس تاثیرات، ملاحظات و مداخلات تربیتی این سه ابر مفهوم در حوزۀ گستردۀ معنویت مورد مداقه قرار گرفته و با تاکید بر انسانشناسی پست مدرنی به وضعیت تربیت معنوی در عصر حاضر پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی است رویارویی انسان پست مدرن با مقولۀ معنویت فارغ از اتصال و اتکای معرفتی و وجودی به این مفاهیم است؛ زیرا انسانشناسی پست مدرنی ماهیتی را برای انسان درنظر می گیرد که طبق آن غایت و روش معنویت نیز همچون ذات انسانی ماهیت سیال دارد و تناقضپذیر است.
|
کلیدواژه
|
عقل و دین و علم در پست مدرنیسم، معنویت در پست مدرنیسم، عصر پست مدرن و دین
|
آدرس
|
دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|