>
Fa   |   Ar   |   En
   وضعیت عقل، دین و علم در عصر پست مدرن و ملاحظات آن در تربیت معنوی با رویکرد انسانشناسانه  
   
نویسنده مصباحی جمشید پرستو ,سرمدی محمدرضا ,فرج اللهی مهران ,میردامادی محمد ,اسماعیلی زهره
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1395 - دوره : 24 - شماره : 33 - صفحه:95 -126
چکیده    در این پژوهش که با راهبرد کیفی به صورت کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده، نخست سیر تاریخی سه مفهوم عقل، دین و علم در چهار دورۀ قبل از قرون وسطی، دورۀ میانه، دورۀ مدرنیسم و پست مدرنیسم بررسی شده است؛ سپس تاثیرات، ملاحظات و مداخلات تربیتی این سه ابر مفهوم در حوزۀ گستردۀ معنویت مورد مداقه قرار گرفته و با تاکید بر انسانشناسی پست مدرنی به وضعیت تربیت معنوی در عصر حاضر پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی است رویارویی انسان پست مدرن با مقولۀ معنویت فارغ از اتصال و اتکای معرفتی و وجودی به این مفاهیم است؛ زیرا انسانشناسی پست مدرنی ماهیتی را برای انسان درنظر می گیرد که طبق آن غایت و روش معنویت نیز همچون ذات انسانی ماهیت سیال دارد و تناقض‌پذیر است.
کلیدواژه عقل و دین و علم در پست مدرنیسم، معنویت در پست مدرنیسم، عصر پست مدرن و دین
آدرس دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved