>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین نقش و جایگاه اصل تربیتی گذر از ظاهربه باطن در سبک زندگی اسلامی وتاثیر آن برشکل گیری تمدن نوین اسلامی.  
   
نویسنده جعفریان حسین ,میرزامحمدی محمدحسن
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1394 - دوره : 23 - شماره : 29 - صفحه:7 -28
چکیده    هدف پژوهش، جستجو دربارۀ یک اصل تربیتی قرآنی تحت عنوان گذر از ظاهر به باطن است، که در سه محور چیستی این اصل، نقش و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی و تاثیرش بر شکل گیری تمدن نوین اسلامی تکمیل میشود. در این پژوهش، که از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده، یافته ها حاکی است که اولا، این اصل، تربیتی و قرآنی است که با توجه به آموزه های قرآنی مبنی بر ظاهر و باطن داشتن عالم، روشهایی از جمله روش تجربی، عقلانی و شهودی برای دستیابی به باطن راهگشاست. ثانیا در سه حوزه آموزش و پرورش، خانواده و رسانه، که از عناصر مهم سبک زندگی است به ترتیب، توجه به آموزش معنا گرا در عین توجه به آموزش واقعگرا با ابزار و روشهای متناسب برای عبور از واقع به معنا، تربیت عقلانی و بصیرت آفرین، تولید برنامههای عمق دار و تعقلی به جای برنامه های مروج نیازهای سطحی و ظاهری در رسانه استنتاج میشود. ثالثاً در شکل گیری تمدن نوین اسلامی انتخاب این اصل به عنوان اصل معرفت شناختی استعلایی، که به حقیقت عالم رهنمون می شود در مقابل معرفتهای برخاسته از اومانیسم و مادهگرایی دنیای غرب، که باعث توقف انسان در سطح پدیده ها می گردد، ضرورت می یابد.
کلیدواژه گذر از ظاهر به باطن، سبک زندگی اسلامی، تمدن نوین اسلامی
آدرس دانشگاه شاهد, ایران, دانشگاه شاهد, ایران
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved