>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین الگوی تربیت عقلانی بر مبنای اندیشه امام خمینی«ره»  
   
نویسنده اصلانی یاسر ,بهشتی سعید
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1392 - دوره : 21 - شماره : 20 - صفحه:45 -62
چکیده    این مقاله با هدف پاسخ به این پرسش، که الگوی تربیت عقلانی بر اساس اندیشه امام خمینی«ره» چگونه است، به روش تحلیلی ـ استنباطی صورت پذیرفته است. در پاسخگویی به این پرسش، ضمن اشاره به این نکته که عقل انسانی در دیدگاه امام، عقل جزیی است، شش مبنای تربیت عقلانی طبقه بندی و تجزیه و تحلیل می شود که سه مبنای اوّل عام، و زیربنای تمام روشهای تربیت عقلانی است و دیگر مبانی، یک به یک با روشهای ذکر شده متناظر است؛ این مبانی بدین قرار است: عقل، موهبت الهی به انسان است. عقل دارای ابعاد نظری و عملی است. عقل، تربیت پذیر است. تفکّر، زمینه شکوفایی عقل است. عقل از علم جدانشدنی است. کمال عقل در غلبه عقل بر هوای نفس است. در بخش اهداف، هدف غایی تربیت عقلانی از دید امام دستیابی به لقا الله ذکر می شود که تحت لوای آن سه هدف کلی علم، ایمان و عمل قرار می گیرد. در بخش اصول و روشها سه اصلِ کاربرد روشهای منطقی، تلازم عقل و علم و تقدم تزکیه بر تعلیم آورده می شود که به دنبال آن سه روش تربیت عقلانی ذکر می شود که شامل تفکّر، علم آموزی و تزکیه نفس است. در نهایت این عناصر در یک شبکه مفهومی ترسیم شده در ارتباط طولی و عرضیشان با هم الگوی تربیت عقلانی بر اساس اندیشه امام را تشکیل می دهند.
کلیدواژه تعلیم و تربیت بر مبنای تربیت عقلانی ,تربیت عقلانی از دید امام خمینی (ره) ,الگوی تربیت عقلانی از دید امام خمینی (ره)
آدرس دانشگاه علامه طباطبایی, کارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی(ره), ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی(ره), ایران
پست الکترونیکی beheshti@atu.ac.ir
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved