>
Fa   |   Ar   |   En
   طرح نظری برنامه‌ درسی بر اساس دیدگاه معرفت ‌شناسی اشراق سهروردی  
   
نویسنده هاشمی اردکانی سیدحسن ,میرشاه جعفری سیدابراهیم
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1392 - دوره : 21 - شماره : 19 - صفحه:127 -150
چکیده    این مقاله با اقتباس از دیدگاه معرفت‌شناسی فلسفه اشراق سهروردی با روش تحلیل فلسفی و با رویکردی استنباطی، ضمن پرداختن به بعد معرفت‌شناختی اشراقی و تشریح ویژگیهای آن، یعنی دانش معرفت‌شناختی، دانش ذوقی و ضرورت تمسک به انسان کامل، و با الگوبرداری از نظریه‌های برنامه ‌درسی، برنامه ‌درسی اشراقی در چهار گام 1) اهداف 2) معلم (روش تدریس) و متعلم 3) محتوا 4) ارزشیابی تبیین می شود. نتایج حکایت دارد که برنامه‌ درسی اشراقی از رویکردی دانش‌آموز محور برخوردار است و هدفگذاری را بر مبنای علایق و نیازهای وی در کسب معرفت‌ حصولی (اهداف‌ واسطه ‌ای) به منظور تحقق معرفت ‌حضوری (هدف‌ غایی) قرار می‌دهد (گام اول). معلم با این دید که تحقق هدف غایی مستلزم تلاش خود دانش‌آموز است، روش تدریس را در تعامل با وی قرار می دهد (گام دوم). محتوا را گزینش و اجرا می‌کند (گام سوم) و در نهایت چون یادگیری، تحت تاثیر تلاش دانش‌آموز است، روح حاکم بر ارزشیابی فراگیر را مسیول مستقیم پیروزیها و شکست‌های خود قلمداد می‌کند و شیوه ارزشیابی را در خود سنجی دانش آموز قلمداد می کند (گام چهارم).
کلیدواژه اشراق ,معرفت‌شناسی ,برنامه درسی ,سهروردی
آدرس دانشگاه اصفهان, کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, عضو هییت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان, ایران
پست الکترونیکی sebrahimjafari@yahoo.com
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved