|
|
وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
|
|
|
|
|
نویسنده
|
حسین زاده ام البنین(فاطمه) ,شرفی محمدرضا ,زیباکلام فاطمه ,باقری خسرو
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1391 - دوره : 20 - شماره : 17 - صفحه:103 -122
|
|
|
چکیده
|
هدف غایی تربیت در اسلام ربوبی شدن، خداگونگی یا تشبه به زیبایی مطلق است و به همین دلیل شناسایی مرزهای دقیق مفهوم زیبایی در تربیت اسلامی از اهمیتی بنیادین برخوردار است. تحلیل وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی آیات قرآن به عنوان مستند ترین و متقن ترین متن دینی در اسلام، قدمی به سوی روشن نمودن هرچه بیشتر مسیر رسیدن به این هدف است؛ به این منظور از روش تحلیل مفهومی بر حسب سیاق، استفاده شده است. نتیجه این پژوهش حاکی است که معنای زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن در حوزه های امور فردی و روابط بین فردی و نیز امور حسی و انتزاعی گسترش دارد. بر این اساس، دلالتهای وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در تعلیم و تربیت عبارت است از توجه به زیباییهای مربوط به امکانات فردی افراد، توجه به زیباییهای مربوط به روابط بین فردی، توجه به زیباییهای عینی و نیز توجه به زیباییهای انتزاعی در تعلیم و تربیت.
|
کلیدواژه
|
تعلیم و تربیت در اسلام ,ترکیبات وصفی در قرآن ,وجوه تربیتی و تحلیل مفهومی در قرآن ,دلالتهای تربیتی در قرآن ,تعلیم و تربیت اسلامی
|
آدرس
|
دانشگاه تهران, دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه تهران, دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه تهران, دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه تهران, استاد گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه تهران, ایران
|
پست الکترونیکی
|
kbagheri4@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|