>
Fa   |   Ar   |   En
   هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی  
   
نویسنده اردبیلی فاطمه ,بهشتی سعید
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1391 - دوره : 20 - شماره : 16 - صفحه:65 -87
چکیده    برای بررسی «هویت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» بر مبنای فلسفه اسلامی ناگزیر از بررسی هویت فلسفی و نیز اسلامی این مفهوم هستیم. در این مقاله به بررسی وجه نخست با عنوان «هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» می پردازیم. بدین منظور نخست «هویت فلسفی فلسفه اسلامی» بررسی شده است و ذیل دو عنوان «نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی (از حیث فلسفه بودن)» و نیز «نسبت فلسفه اسلامی با کلام» مشخص شده که فلسفه اسلامی دارای هویت فلسفی مستقل، معتبر و موجهی است. در بخش دوم «هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» بررسی شده است. نخست با مرور پیشینه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اعم، ذیل مباحث ریوس ثمانیه، حکمت عملی و مبادی علوم در فلسفه اسلامی ملاحظه شد که فلسفه اسلامی نه تنها امکان و ظرفیت ماهوی بازتولید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را داراست، بلکه به آن در معنای اعمّش تحققّ نیز بخشیده است. در گفتار واپسین نیز با بررسی این مفهوم از حیث چیستی فلسفه و نیز متعلق فلسفه به تبیین هویت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اخص پرداخته شده است.
کلیدواژه فلسفه و فلسفه اسلامی ,‌فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ,رابطه فلسفه و کلام ,دیدگاه های مختلف در تعریف فلسفه و کلام
آدرس دانشگاه علامه طباطبایی, کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی, ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, دانشیار, ایران
پست الکترونیکی beheshti@atu.ac.ir
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved