>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین  
   
نویسنده صمدی معصومه ,رضایی منیره
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1390 - دوره : 19 - شماره : 12 - صفحه:95 -117
چکیده    خانواده به عنوان یک محیط طبیعی تربیت، ابعاد مختلف رشد کودک را تحت تاثیر و پایه-گذار سعادت فردی و اجتماعی است. علی رغم نقش خانواده در تربیت، در حوزه تربیت رسمی و عمومی این نقش با چالش هایی رو بروست. هدف تحقیق بررسی این موضوع است که آیا حکومت اسلامی که متولی تربیت رسمی و عمومی است به تداوم نقش تربیتی خانواده در دوره-های مختلف تربیت رسمی و عمومی معتقد است؛ اگر پاسخ مثبت است پیش نیاز این ایفای نقش یا مشارکت چیست؟ حد و حدود و دستاوردهای آن کدام است؟ این پژوهش از نوع کیفی است. داده های اسنادی با استفاده از روش تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسیها درحوزه دین و علم حاکی است که هم حکومت اسلامی و هم صاحبنظران حوزه های علمی از جمله روانشناسان و جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی، تداوم نقش تربیتی خانواده را در نظام تربیت رسمی و عمومی مطرح و ضروری دانسته اند. هر دو حوزه، پیش نیاز این تداوم نقش را اعتماد و حد و حدود آن را مشارکت در سیاستگذاری و اجرا و دستاوردهای آن را کنترل سلطه نامحدود دولت بر نظام تربیت رسمی و عمومی، پاسخگو نمودن نظام تربیت رسمی و عمومی نسبت به عملکرد خود، تقویت حس مالکیت در خانواده ها ، مضاعف شدن توانمندی خانواده نام برده اند.
کلیدواژه خانواده در اسلام ,نظام تربیت رسمی و عمومی ,خانواده و دانش جدید ,تعلیم و تربیت اسلامی
آدرس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش, استادیار, ایران, پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش, استادیار, ایران
پست الکترونیکی rezaimon@gmail.com
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved