|
|
اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
کیانی سمیه ,بختیار نصرآبادی حسنعلی
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1390 - دوره : 19 - شماره : 12 - صفحه:65 -94
|
|
|
چکیده
|
هدف این مقاله بررسی دیدگاه های اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی و دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مقاله، کیفی از نوع تحلیلی ـ توصیفی، مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای است. برای این منظور در وهله نخست به آثار و تالیفات خواجه طوسی به ویژه کتاب اخلاق ناصری و سپس به کتابها و مقالاتی مراجعه شد که در مورد تربیت اخلاقی بود. نظام اخلاقی خواجه طوسی بر شناخت نفس و اعتدال قوا مبتنی است. بر این اساس، مهمترین نتایج و دستاوردهای این تحقیق عبارت است از: شناسایی اهداف تربیت اخلاقی شامل اهدف غایی ـ واسطی و اهداف آموزشی، شناسایی اصول تربیت اخلاقی شامل شرافت و ارزشمندی انسان، اقتدا به طبیعت طفل و... برای تحقق این اصول، روشهایی مانند پرهیز از همنشینی با بدان و دوری از شنیدن حکایات آنان و... شناسایی شده است.
|
کلیدواژه
|
دیدگاه علمی خواجه نصیرالدین طوسی ,اهداف تربیت اخلاقی ,اصول و روشهای تربیت اخلاقی ,اخلاق و تربیت اسلامی
|
آدرس
|
دانشگاه اصفهان, دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش, ایران, دانشگاه اصفهان, دانشیار, ایران
|
پست الکترونیکی
|
h.nasrabadi@edu.ut.ac.ir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|