|
|
جایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب
|
|
|
|
|
نویسنده
|
فلاحی علی
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 53 - صفحه:65 -100
|
|
|
چکیده
|
موضوع تعلیم و تربیت در دوران خدمت سربازی از جایگاه رفیعی برخوردار است، چراکه موضوع خدمت سربازی از راهبردهای مهم دفاعی و نظامی کشور به شمار می رود. این تحقیق با هدف احصاء نظریه مبنایی رهبر معظم انقلاب در موضوع جایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه فرمایشات معظم له در موضوع خدمت سربازی است. روش انجام تحقیق به شیوه کیفی بوده و از روش نظریهپردازی داده بنیاد بهره برده است. تحلیل فرمایشات معظم له نشان میدهد عمده فرمایشات در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی است و مخاطب فرمایشات چهار دسته (فرماندهان، مسئولان و سیاستگذاران در موضوع خدمت سربازی، سربازان و عموم جامعه) هستند. بخش تحلیل فرمایشات نشان میدهد عمده توصیهها در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی بوده است. در بخش تحلیل داده بنیاد مشخص شد پس از تبیین چیستی خدمت سربازی، عوامل زمینهساز، شرایط مداخلهگر، به راهبردها و پیامدهای خدمت سربازی تبیین شده و راهبردهای مزبور به بخشهای تربیتی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی قابل دستهبندی است. همچنین راهبردهای تربیتی نیز به بخشهای(تحول معنوی، آموزشی، اوقات فراغت، مهارتآموزی و دانشافزایی) تقسیمبندی شد. پیامدها نیز به دو بخش پیامدهای مثبت و منفی قابلتفکیک است. تجزیهوتحلیلهای تحقیق در بخش تحلیل محتوای کیفی و احصاء نظریه داده بنیاد توسط نرمافزار انویوو(nvivo) و تحلیل محتوای کمی فرمایشات توسط نرمافزار اکسل انجام شد.
|
کلیدواژه
|
اقتصاد مقاومتی، آموزشوپرورش، رویکرد کیفی
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
aliflhy@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Education during military service Based on The Glorious Comander in Chief’s Views
|
|
|
Authors
|
Fallahi Ali
|
Abstract
|
The issue of education during military service has a high status. The aim of this study was to enumerate the basic theory of the Supreme Leader of the Revolution on the subject of the status of education during the sacred military service. The statistical population of the study is all of His Majesty’s orders on the subject of military service. The research method is qualitative and has used two strategies of data foundation theorizing method and deductive qualitative content analysis and quantitative content analysis. Analysis of His Holiness Leh’s orders shows that the main orders in the subject of military service have educational themes and the addressees of the orders are 4 categories (commanders, officials and policy makers in the subject of military service, soldiers and the general public). The section on quantitative content analysis of orders shows that the main recommendations in this regard are with an educational approach. In the section on deductive qualitative content analysis, it was found that His Holiness referred to the functions of military service, priorities, requirements, prohibitions, injuries, barriers to military service. In the data analysis section of the foundation, it was found that after explaining what military service is, the underlying factors, intervening conditions, the strategies and consequences of military service are mentioned and the mentioned strategies can be classified into educational, managerial, cultural and social sectors. Educational strategies are also divided into sections (spiritual transformation, education, leisure, training, and knowledge enhancement). Consequences can also be divided into positive and negative consequences. Research analyzes were performed in the field of qualitative content analysis and data theory of the foundation by nvivo software and quantitative content analysis of orders by Excell Software.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|