|
|
نقد و بررسی مولفههای نظریه ی سرمایه ی جنسی براساس آموزههای اسلامی و اشارات آن برای تربیت جنسی زنان و دختران
|
|
|
|
|
نویسنده
|
عشوری مریم ,ماهروزاده طیبه ,رهنما اکبر ,صمدی پروین
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 53 - صفحه:209 -239
|
|
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی مولفههای سرمایهی جنسی بر مبنای آموزههای اسلامی (آیات و روایات اسلامی) و تبیین اشارات آن جهت هدایت تربیت جنسی مطلوب زنان و دختران است؛ رسیدن به این منظور با مقایسهی تطبیقی بین مولفههای سرمایهی جنسی در غرب و اسلام انجام شد؛ سپس نقد و انتقاداتی با تکیهبر قرآن و روایات اسلامی به این نظریهی غربی مطرح گردید و درنهایت اشارات و ارائهی راهکارهایی جهت هدایت این سرمایه بهمنظور تربیت جنسی مطلوب زنان و دختران ارائه شد. پژوهش حاضر که به شیوهی توصیفی تحلیلی به رشتهی تحریر درآمده است از حیث ماهیت در زمرهی پژوهشهای نظری و ازلحاظ هدف از پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که نظریه سرمایهی جنسی مفهومی کاملاً ابزاری و تولیدی در جهان غرب است. اگرچه این نظریه راهکارهای ورود زنان به عرصهی رقابت، تجارت و لذتجویی را نشان داده است در عوض موانع و چالشهایی عدیدهای برای زنان به وجود آورد که بر مبنای آموزههای اسلامی میتوان برخی از مهمترین انتقادات آن را در ترویج مفاسد اجتماعی اخلاقی، بحرانهای خانوادگی و ازخودبیگانگی و...موردنقد و بررسی قرار دارد. همچنین این پژوهش راهکارها و تدابیر هدایت سرمایهی جنسی به سمت تربیت جنسی مطلوب را بیان کرده است و آن را در منع زنان از حرکات و بازی با زبان بدن، مدیریت ارتباطات، پوشش مناسب و...نشان داد. بر همین اساس همگی یافتهها دال بر اهمیت و تمرکز این سرمایه در نظام خانواده و پرورش آن در راستای تعدیل روابط جنسی و تحکیم بنیان خانواده است.
|
کلیدواژه
|
سرمایهی جنسی، تربیت جنسی، زنان، غرب، اسلام
|
آدرس
|
دانشگاه الزهرا (س), دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه الزهرا (س), دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه شاهد, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه الزهرا (س), دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی, گروه مطالعات برنامه ی درسی و آموزشی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
p.samadi@alzahra.ac.ir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Critique of the Components of the Theory of Sexual Capital Based on Islamic Teachings and Its Implications for the Sexual Education of Women and Girls
|
|
|
Authors
|
Rahnama Akbar ,Ashouri Cheryani Maryam ,Samadi Parvin ,Mahrouzadeh Tyyebeh
|
Abstract
|
The purpose of the present study is to review the components of erotic capital based on Islamic education and explain some strategies to direct this capital towards desirable sexual education in women. For this purpose, Syden made a comparative comparison between the components of sexual capital in the West and Islam. Then, suggestions and solutions were provided to guide this capital in order to provide desirable sexual education for women and girls. The present study, which has been written in a descriptiveanalytical manner, is considered as a theoretical research in terms of nature and fundamental research in terms of purpose..The findings indicated that erotic capital theory is a fully instrumental concept of production and production in the Western world This theory, although it has shown the way women enter the competition, trade and pleasure fields, poses a number of obstacles and challenges for women that, based on Islamic teachings, can be the most critical criticism of promoting social corruption, family crises, and Alienation is being criticized. This research has also outlined strategies and measures to guide erotic capital toward desirable sexual education and has demonstrated it in preventing women from exercising and playing with body language, communication management, proper coverage, and so on. Accordingly, the purpose of the present study is in the field of applied research, which has been carried out with qualitative and descriptive approach including documentary and critical analysis, and all findings indicate the importance and concentration of this capital in the family system and nurture. It is aimed at moderating sex and strengthening the family.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|