>
Fa   |   Ar   |   En
   زیست‎نامه شهدا و لایه‎های ذهنی مخاطبان: ربایش‎ها، رانش‎ها، رویش‎ها  
   
نویسنده سعیدی رضوانی محمود ,غلامی فاطمه
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 53 - صفحه:123 -164
چکیده    هدف پژوهش حاضر کندوکاو لایه‎های ذهنی مخاطبان زیست‎نامه‎های شهدا بوده است و این امر با توجه ‎به اهمیت الگوپذیری از شهدا، زنده نگاه‌داشتن نام و یاد آن‎ها و نقش خاص آن بزرگ‎مردان در پیشبرد اهداف تربیتی، ضرورتی آشکار است. در این پژوهش کاربردی، زیست‌نامۀ سه شهید انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مدافع حرم، با روش نمونه‎گیریِ کیفی«با حداکثر تنوع»، در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد توزیع گردید و پس از انجام مصاحبه‎های نیمه ساختاریافته، در خصوص کتاب مطالعه شده، تجزیه‎وتحلیل داده‎ها به روش کدگذاری استراوس و کوربین، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، انجام شد. در طی این پژوهش که با روش پدیدارشناسی صورت پذیرفت، 486 مفهوم کشف گردید که بر اساس معنا، ماهیت، ارتباط و تناسب مفهومی، در قالب 32 مقوله جای گرفت. نتایج نهایی نیز، تحت عنوان هشت مضمون بینشی نگرشی، اعتقادی اخلاقی، فرهنگی اجتماعی و فنی ساختاری، در دو محور ربایشی و رانشی، طبقه‎بندی شد. این عوامل ربایشی و رانشی، عمدتاً ناظر به محتوای زیست‎نامه‎ها و کیفیت عملکرد و پردازش نویسندگان، راویان و سایر دست‎اندرکاران بوده است. همچنین تحلیلی از رویش‎های (آموزه‎های تربیتی) این زیست‎نامه‎ها نیز، در سه بُعد شناختی، عاطفی و عملی، ارائه گردید. نتایج پژوهش صورت گرفته، حاکی از آن است که مطالعه زیست‎نامه‎های یادشده، درمجموع، در اکثر مخاطبان، نوعی ربایش نسبت به این زیست‎نامه‎ها و نیز آرمان‌های شهدا ایجاد نموده و در برخی از آنان نیز، موجب تصمیم‎گیری قاطع و انجام کنش‎های متناسب با آرمان‎های تربیتی یادشده، گردیده است؛ اما در لایه‎های ذهنیِ درصد کمتری از مخاطبان، نوعی رانش نسبت به مطالعه زیست‎نامه‎ها، ایجاد شده است و این امر به‎ویژه در مورد زیست‎نامه‎هایی که، ازلحاظ فنون ساختاری و نگارشی داستان‎نویسی و خاطره‎نویسی قوی نبودند؛ حساسیت لازم را در کیفیت و کمیت محتواها نداشتند و یا سعی غیرمنطقی در قهرمان سازی داشتند، مشهود است.
کلیدواژه زیست‎نامه، شهید؛ ربایش‌ها؛ رانش‎ها؛ رویش‌ها؛ آموزه‎های تربیتی
آدرس دانشگاه فردوسی, پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی, گروه برنامه‏‎ریزی درسی، گروه پژوهشی تعلیم‎وتربیت اسلامی, ایران, دانشگاه فردوسی, ایران
پست الکترونیکی fatemehgholami436@yahoo.com
 
   Biography of the Martyrs and the Mental Layers of the Readers: Attractions, Repulsions, Germinations  
   
Authors gholami fatemeh ,saeedy rezvani mahmood
Abstract    The aim of the present study was to explore the mental layers of the readers of the biographies of the martyrs, and this the case is obvious necessary, considering the importance of patternability from the martyrs, keeping alive their names and memories and the special role of those great men in advancing educational goals. In this applied research, by distributing the biographies of the three martyrs of the Islamic Revolution, the imposed war and the defender of the shrine, were distributed among undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad by qualitative sampling method with maximum diversity and after conducting semistructured interviews, about was read the book, data analysis was performed by Strauss and Corbin coding method in three stages of open coding, axial coding and selective coding. During this research , which was carried out by phenomenological method , 486 concepts were discovered, which were placed in 32 categories based on meaning, nature, communication and conceptual appropriateness. The final results were classified under the eight themes Themes of insightattitudes, ethicsReligious, Sociocultural and structuraltechnical, insight into two axes of attractional and repulsional. These attractional, repulsional factors have been mainly related to the content of biographies and the quality of performance and processing of writers, narrators and other stakeholders. An analysis of the growth of these biographies was also presented in three dimensions: cognitive, emotional and practical. The results of the research indicate that the study of the mentioned biographies, in general, in most readers, has created a kind of attraction towards these biographies and also the aspirations of the martyrs, and in some of them, it has led to decisive Intentions and actions in accordance with the mentioned educational ideals. But fewer people, in the minds of the readers, there is a kind of repulsion towards the study of biographies. But in the mental layers, a smaller percentage of the audience is a kind of drift than reading biographies. And this is especially true of biographies that were not strong in terms of the structural and writing techniques of storytelling and memoir writing; It is obvious that they did not have the necessary sensitivity in the quality and quantity of the content or they made an irrational attempt to make a hero.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved