|
|
تطبیق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران با اندیشههای تربیتی خواجهنصیرالدین طوسی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
دهقانی علیرضا ,گلستانی هاشم ,واعظی حسین ,سعادتمند زهره
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 53 - صفحه:359 -387
|
|
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش تطبیق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران با اندیشههای تربیتی خواجهنصیرالدین طوسی از جنبههای انسانشناختی، معرفتشناختی و دین شناختی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن موضوع و محور تحقیق، تحلیل محتوای کیفی است. حوزه پژوهش، متون، پژوهش های انجامشده و اسناد مربوط به مبانی، اصول، اهداف و مولفههای موثر در تعلیموتربیت بوده که از منابع موجود در نظام تعلیموتربیت اسلام استخراج گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سند تحول بنیادین در بخشهایی با نظرات تربیتی خواجهنصیرالدین همخوانی دارد و چنین استنباط میشود که بین این دو افتراقاتی نیز وجود دارد. در حوزه انسانشناختی سند تحول همچون آراء تربیتی خواجه نصیر، در مقولههایی مانند قدرت و اختیار، مرکب بودن انسان، باور به حیات ابدی و نیروی تعقل و خردورزی دیدگاهی یکسان دارد. اما با وجود چنین اشتراکات، تفاوتهایی نیز وجود دارد. در حوزه معرفتشناسی سند تحول در این حوزه با آراء تربیتی خواجهنصیرالدین دیدگاهی یکسان دارد. باوجوداین همانندی، آراء تربیتی خواجه نصیر معرفت حقیقی را ادراک معقولات میداند ولی سند تحول معرفت حقیقی را از طریق وحی و الهام امکانپذیر میداند. در حوزه دینشناسی سند تحول همچون آراء تربیتی خواجهنصیرالدین، وحی را مهمترین راه کسب معرفت میداند.
|
کلیدواژه
|
سند تحول، اندیشههای تربیتی، خواجه نصیر
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان, دانشکده علوم تربیتی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی, دانشکده حقوق و الهیات, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان, دانشکده علوم تربیتی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
zo.saadatmand@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Comparison of the Fundamental Document of Transformation of the Education with Khajeh Nasiroddin Tosi ’S Educational Ideas
|
|
|
Authors
|
Dehghani Alireza ,Golestani Seyyed Hashem ,Vaezi Seyyed Hossein ,Saadatmand Zohreh
|
Abstract
|
The purpose of this study was to compare the document of fundamental transformation of the education with Khajeh nasiroddin tosi ’s educational ideas to aspects of anthropology,epistemology and theology . The present study ,considering the subject and the research axis , was a kind of conceptual,inferencial research of comparison. Research field in this research includes texts , researches and documents related to the principles, goals and components of education in education that have been extracted from the available resources in relation to research in the education system of Islam. The results of the research indicate that the transformation document correspond to Khaje nasir’s educational ideas in some parts and it is induced that there are some differences between them. The transformation document like Khaje nasir’ s ideas are the same in anthropology domain like power and free will human composity, believe in future life, reasoning and intellectualizing. Despoite these similarities , there are also some differences. The transformation document and Khaje nasir’s ideas are the same in epistemological area. Khaje nasir believes that real epistemology is hindsighting the intellectualies but the transformation document in revelation.Both of them know the revelation as the most important way of acquiring wisdom . In the field of theology, the document of transformation, such as the educational views of Khajeh Nasir considers revelation as the most important way to acquire knowledge.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|