>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین تربیت اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تحلیل آن بر اساس نظریه تربیت اجتماعی فارابی  
   
نویسنده نانکلی یاسر ,میرزامحمدی محمد حسن ,ایمانی محسن
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 52 - صفحه:215 -255
چکیده    هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین تربیت اجتماعی موردنظر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ایران و تحلیل آن بر اساس اندیشه‌های تربیتی در تربیت اجتماعی است. روش مورداستفاده در این پژوهش، استنتاجی و توصیفی تحلیلی بود که در مرحله نخست، مبانی تربیت اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش توصیف شد؛ بعد دیدگاه فارابی به‌عنوان اولین فیلسوف اسلامی که نظریه اجتماعی دارد مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است، سپس از این نظریات دلالت‌های تربیتی استنتاج شده است و درنهایت تربیت اجتماعی و مولفه‌های آن در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بر اساس نظریات تربیتی فارابی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از پژوهش حاکی از آن است که تربیت اجتماعی در سند، مبتنی بر کسب شایستگی‌هایی بر اساس نظام معیار اسلامی است که متربیان را قادر می‌سازد برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه در اجتماع و جامعه صالح، ارتباطات مناسب و سازنده ‌ای با دنیای پیرامون خود داشته باشند؛ اما در دیدگاه فارابی، بیشتر تربیت اجتماعی مبتنی بر کسب توانمندی ها بر اساس نظام معیار عقلانی است که متربیان را قادر می‌سازد برای دست‌یابی به سعادت غایی در مدینه فاضله، تحت نظر رئیس مدینه تربیت شوند و از طریق تعاون در آن مدینه به سعادت حقیقی نایل آیند.
کلیدواژه تربیت اجتماعی، سند تحول بنیادین، فارابی، تحلیل
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران, ایران, دانشگاه شاهد, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی eimanim@modares.ac.ir
 
   Explaining Social Education in the Fundamental Transformation Documents of Education and Its Analysis based on Farabi’s Theory of Social Education  
   
Authors Mirza Mohammadi Mohammad Hasan ,Imani Mohsen ,Nankoli Yaser
Abstract    The purpose of this study is to explain the social education document of the fundamental transformation of Iranian education and its analysis based on educational ideas in social education. The method used in this study was inferential and descriptiveanalytical In the first stage, the principles of social education are described in the document of fundamental change in education And then the view of Farabi as the first Islamic philosopher who has a social theory has been analyzed and explained Then educational implications are inferred from these theories. Finally, social education and its components in the document of fundamental transformation of education were analyzed based on Farabi educational theories. The results of the research indicate that social education in the document is based on the acquisition of competencies based on the Islamic standard system which enables educators to have appropriate and constructive relationships with the community around them in order to achieve a degree of good life. But in Farabi’s view, most social education is based on the acquisition of competencies based on a rational standard system which enables educators to achieve ultimate happiness in the utopia to be trained under the head of the utopia and to achieve prosperity through cooperation in the utopia.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved