>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل جایگاه تربیت‌معلم در گفتمان‌های حاکمیت سیاسی بعد از انقلاب اسلامی ایران  
   
نویسنده حق ویردی رضا ,رمضان برخورداری ,کشاورز سوسن ,محمودنیا علیرضا
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 52 - صفحه:129 -154
چکیده    پژوهش حاضر، با هدف تحلیل جایگاه تربیت‌معلم در گفتمان‌های حاکمیت سیاسی که بعد از انقلاب اسلامی ایران شکل‌گرفته‌اند، انجام‌شده ‌است. این تحقیق با درنظرگرفتن مقوله تربیت‌معلم در فضای گفتمانی و از طریق سند کاوی، به دنبال فراتر رفتن‌ از توصیفات صرف و رسیدن به تحلیلی زمینه‌ای از تربیت‌معلم در ایران پس از انقلاب اسلامی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد گفتمان فراگیر انقلاب اسلامی، تاثیر عمیقی در سیاست‌گذاری‌های تربیت‌معلم داشته ‌است. موضوع پیوستگی دین و سیاست، نشانه اصلی این گفتمان فراگیر است که موجب تاثیر باورهای الهی و فهم دینی در هویت‌بخشی معلم در اسناد و متون سیاست‌گذاری تربیت‌معلم شده است. خرده گفتمان‌های سیاسی بعد از انقلاب اسلامی نیز تاثیراتی در سیاست‌های تربیت‌معلم داشته‌اند. در گفتمان سازندگی با اولویت‌قرارگرفتن توسعه اقتصادی، معلم در جایگاه یک کارگزار دولتی بازنمایی شد و در گفتمان اصلاحات، معلم به‌عنوان بازویی برای توسعه سیاسی موردتوجه قرار گرفت. نقطه عطف سیاست‌گذاری تربیت‌معلم در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، تصویب سند تحول بنیادین است. با تصویب این سند، زیرنظام تربیت‌معلم در چشم‌اندازی آینده‌نگر و آینده‌ساز و در موقعیتی راهبردی، به‌عنوان عنصر اساسی نظام آموزش‌وپرورش درنظرگرفته‌شده ‌است.
کلیدواژه تربیت‌معلم، تحلیل گفتمان، گفتمان سیاسی، آموزش‌وپرورش، انقلاب اسلامی
آدرس دانشگاه خوارزمی, ایران, دانشگاه خوارزمی, ایران, دانشگاه خوارزمی, ایران, دانشگاه خوارزمی, ایران
پست الکترونیکی alirezamahmmudnia@yahoo.com
 
   Analyzing the Position of Teacher’s Education in the Political Discourses after the Islamic Revolution of Iran  
   
Authors Mahmoudnia Ali Reza ,Barkhordari Ramazhan ,Haghveiradi Reza ,Keshavarz Sousan
Abstract    The purpose of this study is analyzing the position of teacher education in the political discourses that have been formed after the Islamic Revolution of Iran. This research seeks to go beyond mere descriptions and achieving contextual analysis for teacher education in Iran after the Islamic Revolution considering the teacher’s education in discourse approach and through document investigation. Research findings showed that he pervasive discourse of the Islamic Revolution has had a profound effect on teacher education policies. The continuity of religion and politics is the main sign of this pervasive discourse that has caused the influence of divine beliefs and religious understanding on teacher identification in the documents and texts of teacher education policy. Political subdiscourses that formed after the Islamic Revolution also had impacts on teacher education policies. In the constructive discourse, with economic development as a priority, the teacher was represented as a government agent and in the reform discourse, the teacher was seen as an arm for political development. The turning point of teacher’s education policy in the government of the Islamic Republic of Iran is the approval of the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). With the approval of this document, the teacher’s education subsystem has been considered as a fundamental element of the education system in a forwardlooking and futureoriented perspective and in a strategic position.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved