>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی تاثیر آموزش دوره سبک زندگی منتظرانه بر فرهنگ اعتقاد به مهدویت دانش‌آموزان متوسطه  
   
نویسنده سلیمان پورعمران محبوبه ,قلی پور مریم ,سیاح مجتبی
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 52 - صفحه:105 -128
چکیده    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش سبک زندگی منتظرانه بر فرهنگ مهدویت دانش‌آموزان متوسطه دوم بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد به تعداد 2185 نفر بود و از کسانی که نمره پیش‌آزمون آن‌ها از حد میانگین در پرسش‌نامه کمتر بوده است، تعداد 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ، گمارش تصادفی شدند و دوره آموزش با گروه آزمایش با بسته آموزشی سبک زندگی منتظرانه در ده جلسه یک‌ساعته انجام شد. از هر دو گروه کنترل و آزمایش با پرسش‌نامه، قبل و بعد از آموزش، پیش و پس‌آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه فرهنگ مهدویت حسین زاده و همکاران (1388) بود که روایی ابزار، از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ 0.83 برآورد گردید. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس با نسخه 21 نرم‌افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در بعد شناخت، با توجه به اینکه سطح معناداری 0.56 محاسبه گردید و این میزان از 0.05 بیشتر است، فرضیه تایید نشد و در بعد انتظار ظهور (1.26=t و 0.02=p)، بعد ایمان و باور قلبی (4.09=t و 0.00=p) و بعد فلسفه غیبت (2.14=t و 0.01=p)، تفاوت معناداری بین دو حالت پیش‌آزمون و پس‌آزمون مشاهده گردید؛ اما در بعد آگاهی به فلسفه ظهور (0.79=t و 0.09=p)، تفاوتی بین دو حالت مشاهده نشد؛ بدین‌معنا که آموزش گروهی دوره سبک زندگی منتظرانه بر ابعاد انتظار ظهور، ایمان و باور قلبی و فلسفه غیبت، از مولفه‌های مقیاس فرهنگ مهدویت تاثیرگذار؛ اما بر مولفه‌های شناخت و آگاهی به فلسفه ظهور در دانش‌آموزان اثرگذار نبوده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که آموزش دوره سبک زندگی منتظرانه در افزایش فرهنگ اعتقادی به مهدویت دانش‌آموزان می‌تواند تاثیرگذار باشد و آموزش‌های مستقیم این دوره، در کنار دیگر شیوه‌های تربیتی توصیه می‌گردد.
کلیدواژه آموزش سبک زندگی منتظرانه، فرهنگ مهدویت، انتظار فرج، سبک زندگی مهدوی، دانش‌آموزان
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد, نیروی انتظامی خراسان شمالی, ایران
پست الکترونیکی mojtabasayah0132@gmail.com
 
   The Effect of Education on the Culture and Lifestyle Expectantly Beliefs of the Mahdism Students  
   
Authors Soleymanpour Omaran Mahboubeh ,Sayyah Mojtaba
Abstract    The statistical ‎population of the study consisted of 2185 elementary students in Bojnourd city. ‎pretest scores were lower than the average in two questionnaires, 60 were selected by simple ‎random sampling and 3 were selected. The experimental group and the 3‎‏۰‏‎ subjects in the control ‎group were randomly assigned and the training session with the experimental group was ‎conducted with a 10hour lifestyle training session. Questionnaires before and after training were ‎taken from both control and experimental groups before and after the test. The data collection ‎tool was Hosseinzadeh and Colleagues’ (2009) Mahdavid Culture questionnaire. The validity of the tool was ‎face and content validity and was confirmed by professors and experts. Paired ttest was used ‎for data analysis by SPSS 21 software. The results showed that in the cognitive dimension, since ‎the significance level was calculated 0.56 and this value is higher than 0.05, the hypothesis was ‎not confirmed and in the expected dimension of emergence (t = 1.06, P =0.02, dimension of ‎faith and heart belief (t = 4.09, p = 0.00) dimension of absenteeism (t = 2.14, p = 0.01) ‎Significant differences were observed between the pretest and posttest, but there was no ‎difference between the two modes of awareness of emerging philosophy (t = 0.79, p = 0.09). ‎That is, groupbased lifelong learning waitandsee dimensions of expectation, faith, heart belief, ‎and absenteeism influenced the components of the culture of Mahdism, did not affect ‎cognition and awareness of emerging philosophy in students. The findings of this study suggest ‎that waitingstyle lifelong learning can be effective in enhancing students’ beliefs about ‎Mahdism, and direct education of this course along with other educational modalities is ‎recommended.‎
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved