>
Fa   |   Ar   |   En
   پدیدارشناسی تجربه زیسته اساتید از نسبت دیانت با رشد هوش هیجانی  
   
نویسنده دانشمند بدر السادات
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 52 - صفحه:79 -104
چکیده    یکی از پدیده‌هایی که در دهه اخیر، مورد استقبال فراوانی قرارگرفته، پدیده‌ی هوش هیجانی است. دلیل این امر توانایی بالای هوش هیجانی در حل بهتر مسائل و کاستن از میزان تعارضات بین دریافت‌های فکری و احساسی است. هوش هیجانی، توانایی اداره مطلوب خلق‌وخوی، وضع روانی، کنترل تکانه‌ها و عاملی است که هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف، در شخص انگیزه و امید ایجاد می‌کند. پژوهش حاضر به‌منظور تبیین پدیده چگونگی رشد هوش هیجانی بر اساس تجربه زیسته دینی گروهی از اساتید دانشگاه به‌منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی از نسبت دیانت با رشد هوش هیجانی انجام شد که با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکت کننده ها ده نفر از اعضای هیئت‌علمی رشته های معارف اسلامی، الهیات و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. تحلیل و بررسی داده های حاصل از تجربه زیسته اساتید از نسبت دیانت (تربیت دینی) با رشد هوش هیجانی نشان داد که دیانت از سه طریق به اساتید کمک کرده است که مهارت‌های هوش هیجانی در آن‌ها ایجاد و پرورش یابد: 1. برخورداری از یک جهان‌بینی و دیدگاه فلسفی ویژه برگرفته از دین 2. عمل به آموزه‌ها و دستورالعمل‌های خاص دین 3. تجلی معنویت در شخصیت افراد (در متن مقاله، چگونگی نسبت این سه مضمون اصلی با مولفه های رشد هوش هیجانی، توصیف و تبیین شده اند).
کلیدواژه هوش هیجانی، تربیت دینی، تجربه زیسته، اساتید، پدیدارشناسی
آدرس دانشگاه شهید باهنر, ایران
پست الکترونیکی daneshmand@uk.ac.ir
 
   Phenomenology of Professors’ Experiences Regarding the Relationship between Religion and Development of Emotional Intelligence  
   
Authors Daneshmand Badrosadat
Abstract    One of the phenomena that has been widely welcomed in the last decade is the phenomenon of emotional intelligence. This is due to the high ability of emotional intelligence to better solve problems and reduce the amount of conflict between intellectual and emotional perceptions. Emotional intelligence is the ability to properly manage mood, mental state, control impulses, and the factor that motivates and gives hope when a person fails to achieve a goal. .The present study was conducted to explain the phenomenon of how emotional intelligence develops based on the lived religious experience of a group of university professors in order to create a conceptual framework of the relationship between religion and emotional intelligence development which was done with a qualitative approach using phenomenological method. Participants were ten members of the faculty of Islamic studies, theology and philosophy of education of Shahid Bahonar University of Kerman who were selected by purposive sampling. The data collection tool was a semistructured interview. Analyzing data from the experience of professors’ experience of the role of religious education on the development of emotional intelligence showed that religion has helped them to develop emotionalsocial learning in three ways:1. worldview and philosophical view of religion 2. Acting on specific religious teachings and guidelines 3. Manifesting the spirituality of individuals. In the text, these three main themes are described and explained with the components of the development of emotional intelligence.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved