>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین روش تربیت اخلاقی کودک در هفت سال دوم ‌براساس تعالیم اسلامی  
   
نویسنده نیکومنش اصغر ,ایزدی مهشید ,رفیعی شمس آبادی حجت الله ,وکیلی نجمه
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 50 - صفحه:279 -299
چکیده    هدف این مقاله، تبیین روش تربیت اخلاقی کودک در هفت سال دوم براساس تعالیم اسلامی است. اسلام بهترین روش‌های تربیتی برای تعالی انسان را دارد که باید شناخته و استفاده شود. این روش‌ها در قرآن و زندگی معصومین(ع) تبلور یافته است. باتوجه‌به نیاز فطری انسان به خدا و گمراهی‌اش از مسیر الهی، ضرورت ایجاب می‌کند که به تربیت اسلامی توجه ویژه شود. روش تحقیق کیفی تحلیلی بوده و ازطریق فیش‌برداری داده‌ها جمع‌آوری و تحلیل و بررسی شده است. یافته‌ها حاکی است که در اسلام روش‌های بسیار متنوع و موثری برای تربیت افراد وجود دارد و معصومین(ع) تربیت فرزندانشان را از کودکی شروع می‌کردند. نتایج تحقیق بیان می دارد که تربیت مهم‌ترین عامل تعالی است. دست‌اندرکاران تربیت ضمن اهمیت‌دادن به دوره کودکی باید از روش‌های اسلامی، متناسب با شرایط کودک در جهت الهی‌کردن او استفاده کنند. در مقاله حاضر هفت روش دعا، سلام‌دادن، دعوت عملی، عمل به وعده، ملاطفت، اهمیت‌دادن به نماز و هم‌نشینی با صالحان که از روش‌های اسلامی است، مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه تربیت، کودک، هفت سال دوم، تعالیم اسلامی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز, گروه فلسفه تعلیم‌وتربیت, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس, گروه معارف اسلامی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی najmeh_vakili@yahoo.com
 
   An Explanation of Moral Training of Children in the Second SevenYears phase on the Basis of Islamic Teachings  
   
Authors Nikhoomanesh Asghar ,Rafiei Shamsabadi Hojjatollah ,Izadi Mahshid ,Vakili Najmeh
Abstract    This research is aimed at explaining the method of moral training in the second sevenyear phase based on Islamic teachings. Islam has the best educational method for human excellence which must be known and applied. These methods are visualized in the Holy Qur’an and in the lives of the infallibles (AS). Due to the natural need of man to God and the misleading directions in man’s movement in the divine route, a special attention to Islamic education is essential. Qualitative analytical research method is used along with note taking and the data analysis. Findings indicate that diverse and effective methods are provided by Islam for educating individuals, and the infallible Imams (AS) began to train their children from childhood. The results also reveal that training is the most important component of excellence. While dealing with children, instructors must use Islamic methods for training the children in the heavenly path. The research covered seven Islamic methods including prayer, greeting, practical invitation, commitment to promises, compassion, taking care of prayers, and meeting righteous people.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved