|
|
نقشهای آموزگاران در آموزش دین
|
|
|
|
|
نویسنده
|
شریفی دروازه مریم ,نصر اصفهانی احمد رضا ,میرشاه جعفری ابراهیم
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 50 - صفحه:207 -229
|
|
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، واکاوی تجارب زیسته آموزگاران و متخصصین علوم دینی و تربیتی درخصوص نقشهای آموزگاران در آموزش دینی در دوره دوم دبستان است. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه نیمهساختاریافته با آموزگاران و متخصصین استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش کدگذاری و مقولهبندی استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل، دادههای حاصل از مصاحبه درخصوص نقشهای معلم در آموزش دینی، به سه مقوله متخصص و بادرایت، ارتباط عاطفی معلم (دوست و راهنما) و نقش الگویی دستهبندی شد. ایفای هریک از نقشها نیازمند الزامات و تدابیری از جانب معلم است تا اثرگذار باشد. معلم بهعنوان متخصص و مدبر باید دارای قابلیتهای علاقه و تسلط لازم بر موضوعات دینی توانایی تشخیص و عملکرد مناسب در موقعیتهای تربیتی باشد. برقراری ارتباط عاطفی و صمیمی با دانشآموزان نیز، با استفاده از عملکردهای مناسب آموزگار ازقبیل گفتگوی ساده و خودمانی با دانشآموزان، استفاده از روشهای تشویقی متنوع، شوخطبعی و روحیه شاد و فعالیتهای محرک و غیررسمی میسر میشود. ازهمهمهمتر، معلم برای اینکه بهعنوان الگو مورد توجه دانشآموزان قرار گیرد، باید بین گفتار و رفتارش تناسب وجود داشته باشد.
|
کلیدواژه
|
آموزش دینی، نقشهای معلم، الگو، دوست و راهنما، متخصص و بادرایت
|
آدرس
|
دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه علوم تربیتی, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Roles of Teachers in Teaching Religion
|
|
|
Authors
|
Nasr Esfahani Ahmad Reza ,Sharifi Darvazeh Maryam
|
Abstract
|
The purpose of this study is to analyze the lived experiences of teachers and specialists in various religious and educational sciences regarding the role of teachers in religious education in the second phase of primary school. To achieve this goal, semistructured interviews were conducted with the teachers and the experts, and coding and categorization techniques were used to analyze the data. After the analysis, the data obtained from the interviews on teachers’ roles in religious education were divided into three categories: expert and insightful, teachers’ emotional relationship (as friends and guides), and the role teachers as models. Playing each of these roles requires characteristics and practices by the teachers to be effective. As an expert and insightful person, the teacher must have the required concern and mastery of religious subjects, as well as the ability to recognize and show proper practice in educational situations. Making an emotional and intimate relationship with students is also possible by showing appropriate measures such as warm and intimate conversations with students, various techniques of encouragement, humor and cheerful mood, motivation and comfortable relations. Most importantly, in order for the teachers to be considered as models for the students, there must be an acceptable balance between their speeches and behaviors.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|