>
Fa   |   Ar   |   En
   ساختار وجودی انسان در قرآن و کاربرد آن در ساحات تربیتی مبتنی‌بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش  
   
نویسنده کیایی زهرا ,باقری فریبرز ,ابوالمعالی الحسینی خدیجه
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 50 - صفحه:135 -175
چکیده    پژوهش فعلی با هدف کاربردی‌کردن ساحات تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با تطبیق بر نقشه انسان در قرآن انجام گرفت تا بتوان متربیان را به اهداف نهایی ساحات تربیتی سوق داد. پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی قرآن و ساحات تربیتی در سند تحول بنیادین انجام گرفت. جامعه آماری، قرآن، تفاسیر و مجموعه پژوهش‌های مرتبط و سند تحول بنیادین و نمونه آماری 2470 آیه (واحد تحلیل) توصیف‌کننده وجود انسان از قرآن بود که با نمونه‌گیری هدف‌مند استخراج شد و با همین روش واحدهای تحلیلی توصیف‌گر اهداف ساحات تربیتی از سند تحول استخراج و داده‌های هردو به روش استقرایی تحلیل شدند. براین‌اساس، چهارچوب نظری از نقشه انسان در قرآن به محوریت قلب ارائه شد که واحدهای تحلیل ساحات تربیتی بر آن تطبیق یافت. نتایج نشان داد که دستیابی به اهداف هریک از ساحات تربیتی، وابسته به درنظرگرفتن تعالی، توسعه و رشد متربیان در ساختارهای وجودی مرتبط با آن در نقشه انسان در قرآن است که درقالب الگوهای مجزا ارائه شد و آن نظام معیاری کاربردی را درجهت تحقق حیات طیبه در اختیار مربیان و متربیان قرار می‌دهد.
کلیدواژه سند تحول بنیادین، ساختار وجودی انسان، انسان‌شناسی تجربی، انسان‌شناسی قرآنی، تعلیم‌وتربیت اسلامی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن, گروه روانشناسی, ایران
 
   Human Natural Structure in the Holy Qur’an and Its Application in Educational Fields on the Basis of the Fundamental Transformation of Education Document  
   
Authors Bagheri Fariborz ,Kiaei Zahra
Abstract    This study is aimed at the application of the fundamental transformation document in educational fields by adapting it to the map of man in the Qur’an in order to guide learners to the ultimate goals of the educational fields. The research is conducted by a qualitative content analysis of the Holy Qur’an and the educational fields in fundamental transformation document. The statistical population of the research included verses of the Holy Quran, interpretations and related research works, as well as the fundamental transformation document from which a sample of 2470 verses (analysis units) describing human nature were selected by purposive sampling method. In the same way, the analytical units describing the goals of educational fields were identified from the document and the data from both sources were analyzed inductively. Accordingly, a theoretical framework of the human structure in the Holy Qur’an was drawn by focusing on the heart, on which the units of analysis of educational fields were adapted. The results showed that achievement of the goals of each educational field depends on the consideration of the excellence, development and growth of learners in the related structures of human map in the Holy Qur’an. They were presented in separate categories, and the criteriabased applied system for the realization of excellent life was presented to the educators and learners.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved