|
|
آسیبشناسی تعلیموتربیت دینی در دانشآموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیموتربیت، معلمان و دانشآموزان)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
شمشیری بابک ,شیروانی شیری علی ,زارعی لیلا
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 51 - صفحه:233 -251
|
|
|
چکیده
|
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیبهای تعلیموتربیت دینی در نظام آموزشوپرورش رسمی کشور و ارائه راهکارهای مناسب درجهت کاهش آنها باتوجهبه نگاه معلمان، متخصصان و دانشآموزان در این زمینه میباشد. در عصر جدید که تقریباً همهروزه، شاخصهای دانش و مهارتهای زندگی در آن، از نو تعریف میشوند، یکی از مهمترین مسائلی که توجه اغلب صاحبنظران تعلیموتربیت را به خود جلب و پژوهش در این زمینه را ضروری نموده، رویکرد طرح نوین تربیت دینی در حوزه نظام آموزشوپرورش رسمی کشور است. این پژوهش در رویکرد کیفی و با روش مصاحبه نیمهسازمانیافته انجام گرفته است. جامعه پژوهشی، اساتید تعلیموتربیت دانشگاهها، معلمین دینی و پرورشی و دانشآموزان دوره متوسطه میباشند که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند و از اصل نمونهگیری با حداکثر تنوع و رسیدن به نقطه اشباع بهره گرفتهایم. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها نیز رویکردی توصیفی تفسیری است. یافتهها نشان داد که عوامل آسیب زا و موانع تربیت دینی را میتوان به: 1. عوامل مربوط به مسئولان و برنامه ریزان درسی و آموزشی و 2. عوامل مربوط به فرایند برنامهدرسی (نیازسنجی، اهداف، محتوا، روش، معلم، فراگیر، زمان، مکان، ارزشیابی) تقسیم نمود. درنهایت با تجدیدنظر در تدوین همه مراحل برنامهریزی درسی و هماهنگی بینبخشی همه نهادهای جامعه و توجه به برنامه درسی پنهان، بخشی از این آسیبها قابل پیشگیری هستند.
|
کلیدواژه
|
تربیت، آسیبشناسی، تربیتدینی، نظام آموزشوپرورش
|
آدرس
|
دانشگاه شیراز, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه فرهنگیان, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه شیراز, ایران
|
پست الکترونیکی
|
zarei7068@gmail.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Pathology of Religious Education of High School Students (From the Viewpoints of Educators, Teachers and Students)
|
|
|
Authors
|
Shamshiri Babak ,shiravani shiri ali ,zarei leila
|
Abstract
|
This research generally aims at identifying the damages of religious education in the formal education system of the country, and providing appropriate solutions for the reduction of these problems on the basis of the views of teachers, educators and students. In this modern era of education, in which indicators of knowledge and life skills are being redefined almost every day, a highly important issue that has attracted the attention of most educational experts and research topics, involves the new plan of religious education in the formal education system of the country. This is a qualitative research using a semiorganized interview method. The research community includes university professors, religious and educational teachers, and high school students selected purposefully by maximum diversity and saturation point sampling method. The data analysis contains a descriptiveinterpretive approach. Findings showed that destructive factors and barriers against religious education can be divided into two groups: 1. Factors related to the officials and curriculum planners, and 2. Factors related to the curriculum designing (needs analysis, objectives, content, method, teachers, comprehensiveness, time, place, evaluation). To conclude, some of these damages can be prevented by reconsidering the development of all stages of curriculum planning and coordination among all institutions of the society and paying attention to the hidden curriculum.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|