>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی دیدگاه معلمان در رابطه با مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در مقطع ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای برطرف‌کردن آنها  
   
نویسنده مکوندی محمد
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 51 - صفحه:181 -204
چکیده    این پژوهش به‌منظور شناسایی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی توصیفی و اصلاح و بهود این طرح در مقطع ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی بوده و ازلحاظ هدف می‌‌توان آن را از نوع کاربردی دانست. جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. نمونه‌گیری هدف‌مند بوده و باتوجه‌به اشباع نظری22 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بوده است و مصاحبه‌ها ضبط و مکتوب شد. برای تجزیه‌‎وتحلیل داده‌ها از تحلیل محتوی استفاده شده است و مصاحبه‌ها توصیف شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رویگردانی از نظام ارزشیابی کیفی توصیفی و گرایش به نظام ارزشیابی سنتی نمره‌گرا، تراکم بالای تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس و کمبود وقت، کمبود آموزش و پشتیبانی معلمان در ارتباط با طرح ارزشیابی کیفی توصیفی، حجم زیاد محتوای کتاب‌های درسی، کمبود فضا، امکانات و مواد آموزشی و مشکلات معلمان ازجمله مهم‌ترین موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در مقطع ابتدایی از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان بوده است.
کلیدواژه ارزشیابی، ارزشیابی کیفی توصیفی، معلمان، کلاس‌های ابتدایی
آدرس دانشگاه فرهنگیان واحد اروند, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی mohammadmakvandi@yahoo.com
 
   An Investigation of the Teachers’ Views Regarding the Implementation Problems of the QualitativeDescriptive Evaluation Plan in the Primary Schools and Proposing Solutions  
   
Authors Makvandi Mohammad
Abstract    This research is carried out to identify the obstacles and problems confronting the implementation of the qualitativedescriptive evaluation plan and to improve and modify this plan in primary schools. This applied research follows a qualitative method. The statistical population of the study consists of primary school teachers in Abadan and Khorramshahr in the academic year of 20182019. The sample is selected purposefully covering 22 people on the basis of theoretical saturation. Semistructured interviews were conducted to collect data through recording and writing down the interviews. Content analysis method was used to analyze the data derived from the interviews. The results revealed that the following problems contained the most important obstacles in the implementation of the qualitativedescriptive evaluation plan in the primary schools from the views of the interviewees: a. turning away from the qualitativedescriptive evaluation system and tending to use the traditional scoringoriented evaluation system, b. high density of students in classrooms and lack of time to deal with all of them, c. deficiency in training and supporting teachers regarding the qualitativedescriptive evaluation plan, d. massive textbook content, e. limited space, facilities and teaching materials, and f. personal problems of teachers.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved