>
Fa   |   Ar   |   En
   طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان  
   
نویسنده شیخ سفلی لیلا ,رفیعی حسن رضا ,رضایی صادق
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 51 - صفحه:65 -93
چکیده    پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان صورت گرفته است. بنابراین، ازنظر هدف کاربردی، ازنظر داده‌ها آمیخته (کیفی‌‌وکمی) و ازنظر روش اجرای پژوهش از نوع اکتشافی (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. در روش کیفی به تحلیل محتوای قرآن کریم پرداخته شد. داده‌های کمی، با استفاده از پرسشنامه طراحی‌شده، به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، گردآوری ‌شده و روایی صوری توسط اساتید تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ 0.809 مورد تایید قرارگرفت. جامعه آماری 307 نفر از مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه اول شهر تهران بوده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کلموگروفاسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی و با نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و آموس تحلیل شد. نتیجه مرحله کیفی نشان داد الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان شامل سه بعد مبانی (توحید، فطرت و اختیار)، اصول (تربیت عبادی، تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی و تربیت اقتصادی) و روش‌ها (تبیینی، تحمیلی و تلقینی) است. خروجی مرحله کمی، تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان است که شامل ابعاد، عامل‌ها و مولفه‌های مدل به‌همراه بار عاملی آنهاست. این مدل با استفاده از آزمون‌های معتبر آماری، آزمون شده و روایی عاملی و شاخص‌های برازش قابل‌قبول دارد.
کلیدواژه تربیت اجتماعی، قرآن کریم، بزهکاری
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران, ایران, دانشگاه علوم انتظامی امین, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه علوم انتظامی امین, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی sadeghrezaee61@gmail.com
 
   Designing a Social Training Model from the Holy Qur’an for Preventing Students’ Delinquency  
   
Authors Raie Hassan Raza ,sheikhsofla leila ,rezaei sadegh
Abstract    This research is intended to design a model of social training in the Holy Quran to prevent students’ delinquency. This is an applied research following a mixed (qualitative and quantitative) method for data collection carried out in exploratory method (in the qualitative phase) and crosssectional survey method (in the quantitative stage). The content of the Holy Qur’an was analyzed in the qualitative method. The quantitative data were collected through a researchermade questionnaire by random stratified sampling method whose face validity was confirmed by professors. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach’s alpha coefficient as much as 0.809. The statistical population included 307 principals of girls’ high schools in Tehran. Data were analyzed using KolmogorovSmirnov tests as well as confirmatory factor analysis and were analyzed by SPSS and AMOS software. The results of the qualitative stage revealed that the model of social training in the Holy Quran to prevent students’ delinquency, includes three dimensions of foundations (monotheism, Fitrah and will), principles (worshipping training, political training, moral training, and economic training), and methods (explanatory, compulsory and inductive). The output of the quantitative stage contains the model of social education in the Holy Quran to prevent students’ delinquency, which includes the dimensions, factors and components of the model with their factor loads. This model has been tested through validated statistical tests and their factor validity and fitting indices have been confirmed.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved