|
|
اصول تربیتی استدلال عقلانی مبتنیبر آموزههای قرآنی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
افضلی قادی منا ,کشاورز سوسن
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1400 - دوره : 29 - شماره : 51 - صفحه:5 -31
|
|
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، شناسایی اصول تربیتی استدلال عقلانی در آموزه های قرآنی است. استدلال عقلانی، فرایندی آگاهانه در راستای دستیابی به هدفی خاص است که به واسطه گزاره های عقلی صورت می پذیرد. پرسش اصلی آن است که اصول تربیتی استدلال عقلانی مبتنیبر دعوت انبیا در قرآن کریم چیست؟ روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی است که با استفاده از کدگذاری باز، دادههای لازم از قرآن کریم جمعآوری و اصول شناسایی شده است. مهمترین یافته ها عبارتند از: حقیقت گویی و واقع نگری، مقبولیت انتخابی، پرهیز از مضامین فراعقلی، اتکا بر براهین عالمانه، توجه به مقتضیات شناختی و عاطفی، تاکید بر اشتراکات، تسهیل ادراک و القای مفاهیم نوین. بررسی یافته ها نشان می دهد که این اصول در دو حیطه اقتضایی و الزامی جای می گیرند. امکان و ضرورت بهکارگیری اصول اقتضایی، به مقتضیات و شرایط وابسته بوده و اصول الزامی در هر شرایطی باید رعایت شود؛ زیرا اساساً مطلوبیت فرایند استدلال عقلانی، بدان وابسته است.
|
کلیدواژه
|
قرآن کریم، انبیا، استدلال عقلانی، اصول تربیتی
|
آدرس
|
دانشگاه امام صادق(ع)، پردیس خواهران, ایران, دانشگاه خوارزمی, گروه فلسفه تعلیموتربیت, ایران
|
پست الکترونیکی
|
ss.keshavarz@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Training Principles of Rational Reasoning on the Basis of Qur’anic Teachings
|
|
|
Authors
|
Afzali Ghadi Mona ,keshavarz soosan
|
Abstract
|
This research is intended to identify the educational principles of rational reasoning in Quranic teachings. Rational reasoning involves a conscious process for the achievement of specific goals, performed through rational propositions. The main question regards the educational principles of rational reasoning on the basis of the calling of the prophets in the Holy Quran. This research follows a qualitative content analysis through inductive method, which employs open coding for data collection from the Holy Quran through which the principles are identified. The most significant findings include: truthfulness and realism, selective acceptability, avoidance of ultrarational themes, trusting wise arguments, attention to cognitive and emotional requirements, emphasis on common features, facilitating understanding and inducing new concepts. An evaluation of the findings indicate that these principles fall into two contingent and mandatory fields. The possibility and necessity of applying contingent principles depend on the requirements and conditions, but the mandatory principles must be observed in all circumstances. This is because the desirability of the rational reasoning process depends on the mandatory principles.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|