|
|
بررسی تطبیقی ایده دانش فضیلت بنیان در اندیشه اسلام و غرب و کاربردهای تربیتی آن Dor:20.1001.1.22516972.1399.28.49.2.3
|
|
|
|
|
نویسنده
|
سالار شبنم ,صفایی مقدم مسعود ,شفیق اسکی محمد ,شیخه رضا
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 49 - صفحه:39 -62
|
|
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی ایده دانش فضیلتبنیان در اندیشه اسلام و غرب و کاربردهای تربیتی آن است. جنس پژوهش کیفی و نوع آن تحلیلی تطبیقی است. دراینراستا نخست دو مفهوم دانش و فضیلت مورد تحلیل قرار گرفت و سپس نسبت میان آنها بررسی شد. از تحلیل و بررسی ها بهدست آمد که این ایده درصورتی در صحیح ترین معنای خود بهکار می رود که جوهر اصلی آن که همانا فضیلت و فضیلت گرایی است، بهعنوان روح اصلیِ دانش، تمامی فعالیت های دانشی را تحت پوشش و حمایت خود داشته باشد. در بخش دوم مقاله به مقایسه تطبیقی میان ایده دانش فضیلتبنیان در اندیشه اسلامی و اندیشه غربی پرداخته شد. تطبیق صورتگرفته نشان می دهد که ایده دانش فضیلتبنیان در غرب برخلاف اسلام با کاستی های مواجه است؛ زیرا، در جهانبینی اسلامی، اصل توحید سبب شده است که قرب الیالله هدف غایی ایده دانش فضیلت بنیان در اسلام شناخته شود. درنهایت، کاربرد اخلاقی دانش، درک جنبه ارزشی دانش، کاربرد عملی و فناورانه دانش و کسب علم نافع بهعنوان کاربردهای تربیتی ایده دانش فضیلت بنیان شناسایی شدند.
|
کلیدواژه
|
دانش، فضیلت، دانش فضیلتبنیان، کاربردهای تربیتی، روش تحلیلی تطبیقی
|
آدرس
|
دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران, دانشگاه شهید چمران اهواز, دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی, ایران, دانشگاه فرهنگیان, ایران, دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران
|
پست الکترونیکی
|
reza.sheykh@gmail.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A Comparative Study of the Idea of Virtuebased Knowledge in the Islamic and the Western Thought and Their Educational Applications
|
|
|
Authors
|
Safaei Moghaddam Masood ,Shafigh Aski Muhaamad ,Sheikheh Reza ,Salar Shabnam
|
Abstract
|
The purpose of this study is to have a comparative study on the idea of virtueoriented knowledge in Islamic and Western thoughts and their educational applications. The researchers of this analyticalcomparative research first clarified two concepts of knowledge and virtue and then explained their relations. The results signified that this idea can only develop precisely when it accompanies its main essence, virtue and virtuosity, as the main spirit of knowledge in support of all knowledge activities. In the second phase of the research, a comparative study was held between the idea of virtuebased knowledge in Islamic and Western thoughts. The comparison indicated that the idea of virtuebased knowledge of people in the West, unlike that of Islam, suffers from shortcomings. In the Islamic worldview, the principle of monotheism leads to intimacy to God as its ultimate goal. To conclude, the ethical application of knowledge, recognizing the value orientation aspect of knowledge, practical and technological application of knowledge, and the acquisition of beneficial knowledge were identified as educational applications of the idea of virtue oriented knowledge.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|