|
|
بررسی ابعاد تربیت نرم در آموزه های اسلامی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
مرتضوی ابراهیم ,پور اصغری معصومه ,انصاری مقدم مجتبی
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 47 - صفحه:183 -202
|
|
|
چکیده
|
تربیت نرم، نوعی از تربیت است که تاکید آن، بر انتقال ناهشیار یا نیمه هشیارِ مفاهیم به ذهن متربی با هدف ایجاد تغییر نرم و مانا در اوست. این روش تربیتی که مهم ترین مزیت آن، مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است بر دو مبنای بسیار مهم تکیه دارد که عبارتند از: وجود بخش هشیار یا نیمههشیار در ذهن آدمی و تطورپذیری و چندپایانیبودن تربیت. جستار پیش رو که از نوع تحقیقات کتابخانه ای است، روش تربیتی نرم را باتاکیدبر منابع روایی شیعی با روشی توصیفی تحلیلی بررسی کرده است و نتیجه ای که از این بررسی بهدست آمده چنین است: پیشوایان اسلام در انتقال مفاهیم موردنظر خود به مخاطبان خویش، از هر سه قسمِ تربیتِ آمرانه، تربیت نرم و روش تلفیقیِ آمرانه نرم استفاده می کردند و بهره گیری از روش نرم در سیره آنان، به حوزه خاصی اختصاص نداشته است، بلکه چه در موضوعات اخلاقی، چه عقائدی و چه احکامی از این شیوه استفاده می کردند؛ گرچه فراوانی استفاده از این روش در گزاره های احکامی بیش از دو گزاره دیگر است. آنان برای تحقق این روش، از هنر و زبان هنری بهره می بردند که روش های مختلفی چون: تمثیل، انصراف ذهنی، حرکات نمایشی، تصویرسازی، هدیه دادن، عمل گرایی، اشکال هندسی و... را در خود جای می دهد.
|
کلیدواژه
|
تربیت نرم، ناهشیار و نیمه هشیار ذهن، هنر و زبان هنری، آموزه های اسلامی، جنگ نرم
|
آدرس
|
دانشگاه اراک, ایران. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم, ایران, دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین, ایران, دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم, ایران
|
پست الکترونیکی
|
mojtabaansari6767@gmail.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An Appraisal of the Dimensions of Soft Training in the Islamic Teachings
|
|
|
Authors
|
Ansari Moghaddam Mojtaba ,Mortazavi Sayyed Ebrahim
|
Abstract
|
Mild training refers to a type of training that emphasizes on the unconscious or semiconscious transference of concepts to the mind of the trainees for creating a soft and constant change in them. This method of education, the most important advantage of which is to counter cultural aggression and soft warfare, relies on two very important foundations including the existence of a conscious or semiconscious section in human mind and the transformability and multiplicity of education. This library research is intended to review soft educational method with emphasis on Shiite narrative sources through a descriptiveanalytical approach. The results indicated that Islamic leaders have practiced three types of training which include: “training by command”, “soft training”, and the combined “commandsoft method”. The soft method was not specific to a certain field; rather, it was practiced in ethical issues, subjects relating to faith, and issues relating to religious instructions. However, the frequency of using this method in religious instructions is higher than others. They employed art and artistic language for the satisfaction of the study. This included various techniques such as: allegory, mental denial, dramatic actions, illustration, giftgiving, pragmatism, geometric shapes, etc.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|