|
|
تبیین مولفههای رشد اخلاقی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه در چهارچوب فلسفه تعلیموتربیت اسلامی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
عباس زاده آذر ,رنج دوست شهرام ,عظیمی محمد
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 47 - صفحه:141 -157
|
|
|
چکیده
|
آموزش مفاهیم اخلاقی، در شکلگیری هویت و ﺑﻬﺒﻮد ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دانشآموزان اهمیت بسیاری دارد. بااینوجود، مطالعات انجامشده نشان میدهد ارزشهای اخلاقی آنچنانکه باید در وجود آنان نهادینه نشده است و دانشآموزان دﭼﺎر ﺑﺤﺮان ﻫﻮﯾﺖ، ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ و اﺧﻼق ﺷﺪهاند. ازاینرو، لازم است مولفههای رشد اخلاقی که بتواند نیازهای آموزش مفاهیم اخلاقی را در آنان برطرف سازد، تبیین شود. لذا هدف از پژوهش حاضر، تبیین مولفههای رشد اخلاقی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه، در چهارچوب فلسفه تعلیموتربیت اسلامی است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی، کتابخانهای و استنادی صورت گرفت. جامعه موردبررسی در این پژوهش، اسناد مکتوب، تجارب جهانی، مبانی نظری و پیشینههای موجود در ارتباط با رشد اخلاقی و تعلیموتربیت اسلامی بود و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. یافتهها نشان میدهد با بررسی مبانی نظری مربوط به رشد اخلاقی و تعلیموتربیت اسلامی، 388 مولفه رشد اخلاقی بهدست آمد و با تحلیل و ادغام این تعداد مولفه، 7 مولفه اصلی و 14 مولفه فرعی رشد اخلاقی استخراج شد. ازجمله: 1. مولفه بازشناسی امور خوب از بد و کشاندن بهسوی ارزشها شامل مولفههای انتخاب و تصمیمگیری، بایدها و نبایدها و... بود، 2. مولفه استدلالگرایی و قضاوت درست شامل رسیدن به بینش، ایجاد درک درست و ... بود. 3. مولفه شکفتن قابلیتها شامل تعالی وجود، 4. مولفه اصول عام و فراگیر شامل اصول اخلاق قراردادی، 5. مولفه خودسازی و خودباوری شامل شهودگرایی و...، 6. مولفه حکمت عملی شامل رفتارهای انسانی، و 7. مولفه قانونمداری شامل توجه به قوانین و مقررات بود. نتایج بهدستآمده نشان میدهد از میان مولفههای فرعی بهدستآمده، مهمترین نیاز، افزایش توجه به مولفه اصول اخلاق قراردادی است.
|
کلیدواژه
|
رشد اخلاقی، دوره اول متوسطه، دانشآموزان، فلسفه تعلیم و تربیت
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند, گروه برنامهریزی درسی, ایران, دانشگاه فرهنگیان, گروه آموزش ابتدایی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
mohamadazimi19861986@gmail.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An Explanation of the Components of Moral Development of High School First Grade Students in the Framework of the Philosophy of Islamic Education
|
|
|
Authors
|
Abbaszadeh Azar ,Azimi Muhammad ,Ranjdoost Shahram
|
Abstract
|
Teaching ethical concepts plays an important role in shaping the identity and communicative skills of students. Nevertheless, Researches show that moral values have not been internalized by the students as much as they are supposed to, and they are facing identity, spiritual, and moral crises. Hence, it seems necessary to explain the components of moral development in which can meet the educational needs of moral concepts. Therefore, this study is intended to explain the components of moral development of first grade high school students in the framework of the philosophy of Islamic education and training. This is a descriptive research following library and documentary methods. The population includes the written documents, global experiences, theoretical foundations and existing literature related to moral development and Islamic education. Purposive sampling method was employed, which continued until the theoretical saturation of data. Having reviewed the theoretical foundations of moral growth and Islamic education, the researchers arrived at 388 components of moral growth, by analyzing and integrating of which 7 main components and 14 subcomponents of moral growth were extracted. They included the following: 1. the component of distinguishing good things from evil things and intention towards values included the components of choice and decisionmaking, do’s and don’ts, etc. 2. The component of reasoning and correct judgment included achieving insight, creating correct understanding and so on. 3. The component of flourishing of the capabilities contained the excellence of existence. 4. The component of general and allencompassing principles contained the contractual principles of ethics. 5. The component of selfdevelopment and selfreliance included intuition, etc., 6. The component of practical wisdom included human behavior. 7. The component of lawfulness included paying attention to the rules and regulations. The results also indicated that the most important need from among the subcomponents contained increasing attention to the component of contractual ethical principles.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|