>
Fa   |   Ar   |   En
   نقش و تاثیر مبانی نظری، فلسفی، دینی و سایر مطلوب ها در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی  
   
نویسنده حسین پور رضا
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 47 - صفحه:107 -140
چکیده    هدف این پژوهش، تعیین مولفه های موثر و نقش و تاثیر آنها در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی و روش آن ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی تحلیلی و ازجمله تحقیقات کیفی اکتشافی است. جامعه و نمونه آماری تحقیق در بخش کیفی جهت استخراج مبانی و تعیین‌کننده‌های بنیادین، مستندات طرح طراحی نظام جامع تربیت و آموزش سازمانی شامل پروژه‌های مبانی دینی و فلسفی (انسان‌شناسی، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی)، مبانی روان‌شناختی (جسمانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی)، مبانی زیست‌شناختی و مبانی فن‌شناختی (فناورانه) و منابع نظری مرتبط از کتب، مقالات و سایر منابع دردسترس بود. برای اعتباریابی یافته‌های تحقیق، 10 نفر از خبرگان آموزش سازمانی به‌صورت هدف‌مند به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. یافته ها پس از ارائه در جلسات کارشناسی، با روش اجماع نظر خبرگان، نهایی و پس از تایید آنها ارائه شده است. یافته ها: در گام اول تعیین کننده های بنیادین که در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی ، موثرند، استخراج و مورد تصویب کارگروه تخصصی (نمونه تحقیق) قرارگرفت. نحوه تاثیر مبانی و تعیین کننده ها در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش از مبانی نظری استخراج و پس از اعمال نظر و تایید کارگروه ارائه شد. درنهایت نوع تاثیر مبانی و تعیین‌کننده های بنیادین در استاندارد سازی نظام تربیت و آموزش سازمانی درقالب گزاره هایی کوتاه تدوین و ارائه شد. نتیجه‌گیری: همان‌طورکه یافته‌های این تحقیق، مبنایی برای طراحی زیرنظام استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی قرار گرفت، هم روش ارائه‌شده در این تحقیق و هم یافته ها می‌تواند در طراحی الگو ها و فرایندهای نظام تربیت و آموزش سازمانی، مخصوصا زیرنظام استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی و یا نظام های ‌تعلیم‌وتربیت کشور (آموزش‌وپرورش، آموزش عالی،...) مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه مبانی فلسفی، مبانی دینی، مطلوب‌ها، نظام تربیت و آموزش سازمانی، استانداردسازی آموزشی
آدرس دانشگاه جامع امام حسین(ع), گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی hosseinpour_reza@yahoo.com
 
   The Role and the Effect of Theoretical, Philosophical, Religious and Other Desirable Principles In the Standardization of Training System and Organi  
   
Authors Hoseinpor Reza
Abstract    This research is intended to identify the effective components and the role and the effect of standardization of the training system and organizational instruction. This qualitative exploratory applied research follows a descriptiveanalytical method. The statistical population of this research, in the qualitative section which aims at deriving bases and determinants, contains the documentation of the Comprehensive Design of Organizational Instruction and Training System including projects of religious and philosophical foundations (anthropology, ontology, epistemology, valuation), psychological bases (physical, cognitive, emotional, and social), biological and technological foundations. The theoretical bases were derived from books, essays and other available sources. 10 organizational training experts were purposefully selected as the research sample for confirming the validity of the research findings. After presenting the results at expert meetings, they were confirmed by the consensus method and were finalized. In the first step, the basic effective determinants in standardization of the organizational training and education system were extracted and were confirmed by a specialized working group (research sample). The effect of the foundations and determinants on the standardization of the educational system was derived from the theoretical foundations and was presented after the application and confirmation of the working group. Finally, the type of the effect of the bases and determining factors on the standardization of the organizational education system was formulated and presented in the form of short statements. Just as the findings of this study were the bases for designing the system of standardization of organizational instruction and training system, both of the method presented in this research and the findings can be applied to the designing patterns and processes of educational system and organizational training, especially the subsystem of standardization of instruction system, and organizational training or the educational system of the country (education and higher education systems).
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved