>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین مولفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران  
   
نویسنده دیبایی صابر محسن ,کارآمد حسین ,طهماسب‌زاده شیخلار داود
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 47 - صفحه:87 -105
چکیده    پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر با هدف تبیین مولفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می‌شود. جامعه موردمطالعه، شامل متون مرتبط با مولفه های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و محتوای چهار سند بالادستی است که باتوجه‌به ماهیت موضوع از نمونه‌گیری صرف‌نظر کرده، از کل جامعه آماری تحقیق به‌عمل آمد. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و سیاهه تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده و داده‌های اسنادی به شیوه کیفی و داده‌های تحلیل محتوا با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. ی‍اف‍ت‍ه‌‌ه‍ا‌ نشان می دهد که چارچوب مفهومی مولفه های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری را می‌توان در نه مولفه تدوین نمود. همچنین، بین اسناد مورد بررسی، 248 مرتبه به مولفه‌های تمدن نوین اسلامی توجه شده است که میزان تراکم آن در مولفه ایمان  با 40 فراوانی و 16.12 درصد با درجه زیاد و در مولفه های پرهیز از سطحی نگری و تقلید با 16 فراوانی و 6.45 درصد با درجه بسیارکم قرار دارد. افزون‌بر‌این، ییشترین ضریب اهمیت مربوط به سند تحول بنیادین  (0.611) و کم ترین ضریب اهمیت مربوط به سند برنامه درسی ملی (0.283) بوده است.
کلیدواژه مقام معظم رهبری، آموزش‌وپرورش ایران، اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش، تمدن نوین اسلامی، تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری
آدرس دانشگاه شاهد, گروه علوم تربیتی, ایران, جامعه‌ المصطفی ‌العالمیه, مجتمع آموزش عالی علوم انسانی, گروه علوم تربیتی, ایران, دانشگاه تبریز, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی d.tahmaseb@tabrizu.ac.ir
 
   An Explanation of the Components of the Modern Islamic Civilization Proposed by the Supreme Leader, and an Analysis of Its Position in the Upstream  
   
Authors Karamad Hussein ,Dibaei Saber Mohsen ,Tahmaseb Zadeh Sheykhlar davood
Abstract    This study is intended to explain the components of the modern Islamic civilization proposed by the Supreme Leader as well as analyzing its position in the upstream documents of Iranian education. This is a descriptive research following documentary analysis and content analysis through an applied approach. The research population includes all the texts related to the components of the modern Islamic civilization which the Supreme Leader proposes, and the content of four upstream documents, due to the nature of which the entire statistical population are selected. Special forms and research material analysis checklists are used as research tools. The documentary data are analyzed qualitatively, and the content analysis data are analyzed through the indicators described in Shannon entropy analysis process. The results indicated that the conceptual framework of the components of the modern Islamic civilization proposed by the Supreme Leader, can be categorized in nine components. Furthermore, the selected documents included 248 cases of the components regarding modern Islamic civilization, the frequency of individual components contained 40 for faith (16.12%, the most frequent component), and 16 for the component of avoidance of superficiality (6.45%, the lowest frequency). Moreover, the most important document was the Fundamental Transformation Document (0.611), and the least important document was the National Curriculum Document (0.283).
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved