>
Fa   |   Ar   |   En
   ارائه مولفه‏ های تفکر انتقادی باتوجه‌به تربیت آیه‏ای مستخرج از سوره مبارکه بقره  
   
نویسنده صحرائی پاریزی فاطمه ,برهمن مریم
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 47 - صفحه:63 -85
چکیده    تفکر انتقادی به‌منزله یک مهارت اساسی برای تربیت عاقلانه انسان در جامعه اسلامی شناخته ‏شده است. قرآن کریم به‌عنوان منبعی جهت دعوت به تفکر برای همه انسان‏ها حاوی مولفه‏های تفکر انتقادی است. هدف پژوهش حاضر ارائه مولفه‏های تفکر انتقادی باتوجه‌به تربیت آیه‏ای مستخرج از سوره مبارکه بقره است. روش پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است. توصیفی به این دلیل که هدف پژوهشگر توصیف عینی، واقعی و منظم موضوع بوده است و ازسوی‌دیگر تحلیلی، به این دلیل که هدف آن تبیین ویژگی تفکر انتفادی حاصل از بررسی آیات سوره مبارکه بقره بود. برای رسیدن به هدف پژوهش، آیات مرتبط به‌صورت هدف‌مند از قرآن کریم انتخاب شده‏ است، سپس ازطریق تحلیل کیفی، با استفاده از تحلیل محتوایی استقرایی قیاسی به شیوه کدگذاری باز داده‏های جمع‌آوری‌شده تجزیه‌وتحلیل شده ‏است. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که تفکر انتقادی ازجمله موضوعاتی است که در آموزه‏های اسلام تصریح و در قرآن مولفه‏هایی برای تفکر انتقادی ذکر شده است. درنهایت برای هریک از مولفه‏ها مصادیقی از سوره مبارکه بقره استخراج شد. نتایج پژوهش به تبیین مولفه‏هایی برای تفکر انتقادی انجامید که عبارتند از: قصه‏گویی، پرسشگری، داوری با معیار مشخص، تمثیل، استدلال، تحلیل انتقادی، پرهیز از تعصب و اغراض شخصی، عدالت‏ورزی و حقیقت‏جویی.
کلیدواژه تفکر انتقادی، تربیت آیه‏ای، قرآن، سوره بقره
آدرس دانشگاه علامه طباطبائی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, گروه فلسفه تعلیم و تربیت, ایران
پست الکترونیکی m.brahman@yahoo.com
 
   Identifying the Components of Critical Thinking with Reference to the Training in a Verse of the Holy Surah AlBaqarah  
   
Authors Sahraei Parizi Fatemah ,Brahman Maryam
Abstract    Critical thinking is recognized as a basic skill in wise training of human beings in Islamic community. The Holy Quran, as a source of appreciating thinking for all human beings, contains the components of critical thinking. This research is aimed at identifying the components of critical thinking with reference to the training in a verse of the holy Surah of AlBaqarah. This is a descriptiveanalytical research. It is descriptive because the aim of the researcher is to describe the issue objectively, realistically and systematically. It is analytical in that it is intended to explain the nature of the critical thinking as a result of studying a special verse in Surah AlBaqarah. Hence, the relevant verses were purposively selected from the Holy Quran. Then, using inductivedeductive content analysis in an open coding method, the collected data were analyzed through qualitative analysis. The findings of the research indicated that critical thinking is a special topic in the Islamic education and the Holy Qur’an contains its components. Finally, special examples were extracted from Surah AlBaqarah for each of the identified components. The results of the study resulted in the identifications of the components of critical thinking including storytelling, questioning, judging with specific criteria, allegory, reasoning, critical analysis, avoiding personal bias and intentions, justice and truthseeking.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved