>
Fa   |   Ar   |   En
   ظرفیت استعاره متناظر در کشف مبانی تعلیم‌ و تربیت اسلامی  
   
نویسنده قصوری درگاهی رخساره ,جاویدی کلاته جعفرآبادی طاهره ,شعبانی ورکی بختیار ,الهی خراسانی مجتبی
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1399 - دوره : 28 - شماره : 47 - صفحه:5 -32
چکیده    هدف این مقاله، تبیین نقش استعاره در شکل متناظر و تمایز آن با  برداشت صرفاً ادبی و زیبایی‌شناختی و یا صرف الهام‌بخشی، به‌منظور افزایش دقت علمی در تعلیم‌وتربیت اسلامی است.  برای‌این‌منظور، چنین استدلال شد که استعاره متناظر باتوجه‌به تکیه صرف بر متن دینی و نیز غیرانتخابی‌بودن کلیت و چارچوب آن می‌تواند بدیل مناسب رویکردهای موجود برای ارائه مبانی و اصول تعلیم‌وتربیت اسلامی باشد. این الگوی استعاری دارای ویژگی‌های محوریت علم به‌جای تربیت، ذکر جزئیات در مقابل کلیت، پیوند توامان علم و تربیت به‌جای رابطه پیوستاری و نقش مبنایی در مقابل نقش تکمیلی است.
کلیدواژه الگوی استعاری، استعاره متناظر، نوع‌شناسی گزاره‌های دینی
آدرس دانشگاه فردوسی مشهد, ایران, دانشگاه فردوسی مشهد, گروه مبانی تعلیم و تربیت, ایران, دانشگاه فردوسی مشهد, گروه مبانی تعلیم و تربیت, ایران, دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی, گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد, ایران
پست الکترونیکی moj_elahi@yahoo.com
 
   The Capacity of the Corresponding Metaphor in the Discovery of the Foundations of the Islamic Education  
   
Authors Elahi Khorasani Mojtaba ,Ghosoori Dargahi Rukhsareh ,Javidi Kalateh Jafarabadi Tahereh
Abstract    This research is intended to explain the role of corresponding metaphor and distinguishing its meaning from purely literary, aesthetic or inspiring perceptions, in order to increase scientific accuracy in Islamic education. Hence, due to the mere reliance of corresponding metaphor on the religious texts, as well as the nonselectiveness of its generality and framework, it can be regarded as a suitable alternative to the existing approaches for proposing the principles and bases of the Islamic education. This metaphorical model contains the characteristics of centrality of science instead of training, focusing on details in place of the whole, the simultaneous link between science and training instead of a continuum relationship, and considering basic roles in place of complementary role.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved