>
Fa   |   Ar   |   En
   نقش مربی در تربیت بر اساس مبانی ملاصدرا  
   
نویسنده رحمانی گورجی محمد ,شیخ شعاعی عباس
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1398 - دوره : 27 - شماره : 45 - صفحه:5 -23
چکیده    یکی از فراتحلیل‌هایی که درخصوص نظامات مختلف تعلیم‌وتربیتی مطرح می‌شود، مربی‌محور یا متربی‌محوربودن آنهاست. لذا پرسش اصلی ما در این پژوهش، بررسی امکان یا عدم امکان تربیت انسان بدون لحاظ مربی و یا میزان تاثیر و نقش مربی در تربیت انسان بوده است. اهمیت این موضوع از آنجاست که مسئله مربی‌محوری در بسیاری از الگوهای تربیتی انقلاب اسلامی از چالش‌های جدی محسوب می‌شود. در این پژوهش برآن بوده‌ایم تا با استفاده از دیدگاه‌های ملاصدرا در حکمت متعالیه تربیت انسان و الزامات این دیدگاه، نظر خود را درخصوص متربی یا مربی‌محوربودن تربیت اسلامی ارائه دهیم. درپایان، پس از گردآوری اطّلاعات و با بررسی آثار صدرالمتالهین و شارحان معاصر به روش کتابخانه‌ای و تحلیل آن براساس روش استنتاجی که ازطریق سه روش برهانی بدان دست یافتیم، این است که براساس مبانی حکمت متعالیه، نظام تربیتی انسان گرایش به متربی‌محوری داشته و مربی، شرط لازم تربیت نمی‌باشد، گرچه نقش تسهیل‌گری و بسترسازی وی نفی نمی‌شود. این رهیافت ما را بر آن می‌دارد تا انحصار الگوهای تربیتی در سبک‌های مربی‌محور را ازبین برده و در کنار آن به‌سراغ سایر الگوهای تربیتی برویم.
کلیدواژه حکمت متعالیه، تربیت، مربی‌محوری، عرفان، وحدت شخصیه، ملاصدرا
آدرس دانشگاه خوارزمی, ایران, دانشگاه خوارزمی, ایران
پست الکترونیکی sheikhshoaee@gmail.com
 
   The Role of Instructors in Training on the Basis of Mulla Sadra’s Principles  
   
Authors rahmani goraji Mohammad
Abstract    A metaanalysis on the different educational systems is to investigate whether they follow trainerscentered or traineescentered approaches. Hence, the main point in this study is to examine the possibility of having human education without the interference of the instructors, and the extent to which the instructors influence the process and play role in training. This is a vital problem because the issue has been regarded as a serious challenge in many educational models after the Islamic Revolution of Iran. In this study, the researchers are trying to employ Mulla Sadra’s views of Hikmat Mota’alieh relating human education and its requirements to present their views of focusing on the trainers or trainees in the Islamic education. Having collected information and having assessed the works of Mulla Sadra and the contemporary commentators through the library method, and analyzing it on the basis of inferential methods, the researchers obtained, through three methods of reasoning, that based on the principles of Mullah Sadra’s views, human educational system tends to be traineescentered. It is not necessary to have instructors, though their roles as facilitators and simplifiers are not negated. This approach permits us to eliminate the monopoly of instructional patterns through traing styles, and to move on to other training patterns.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved