|
|
شاخصههای انسان دانشگاهی متعهد (استاد دانشگاه) ازمنظر تربیت اسلامی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
پورکریمی جواد ,برهمن مریم
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1398 - دوره : 27 - شماره : 44 - صفحه:165 -186
|
|
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف تبیین شاخصههای انسان دانشگاهی متعهد (استاد دانشگاه) ازمنظر تربیت اسلامی انجام شده است. بدینمنظور، چهار محور اساسی ماهیت، آفرینش، هدف از زندگی و طبیعت انسان در شکلگیری نظامهای مختلف انسانشناسی از دیدگاههای مختلف و خاصه اندیشه و تربیت اسلامی بررسی شده است. در تربیت اسلامی، بهازای شایستگیها و برتریهای انسانی، تعهداتی نیز بر ذمه وی خواهد بود. وفای به تعهدات، وظیفه و پاسخی در مقابل تفوقهای نامبرده است. در تربیت اسلامی، انسان متعهد باید علاوهبر دانستن تعهدات، نسبت به آنها با التزامی درونی، عامل باشد . مصادیق تعهد در شاخصههای رابطه انسان با خدا، خود، خلق و خلقت جلوهگر میشود. ذیل هرکدام از روابط یادشده، مولفههایی برای انسان متعهد احصا شده است که نشاندهنده شاخصههای انسان دانشگاهی ازمنظر تعلیموتربیت اسلامی است. روش بررسی این مقاله توصیفی تحلیلی است.
|
کلیدواژه
|
انسان متعهد، انسان دانشگاهی متعهد، شاخصههای انسان دانشگاهی متعهد، تربیت اسلامی
|
آدرس
|
دانشگاه تهران, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, گروه فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
m.brahman@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Indicators of Committed Academic Persons (University Professors) in Islamic Training
|
|
|
Authors
|
Poorkarimi Javad ,Brahman Maryam
|
Abstract
|
This study aims at identifying the characteristics of a committed academic university professor in the Islamic education. Hence, the role of four main axes of the man’s characteristics, creation, tenacity of living and the nature in shaping different anthropological systems are studied from different perspectives, in particular from the Islamic thought and educational point of view. In the Islamic training, there are obligations for man for his competencies and distinctions. Fulfillment of his accountabilities and duties is regarded as a response to the above superiorities. In Islamic education, it is supposed that a committed person must practice his commitment through feeling internal necessity in addition to their recognition. The indicators of the relationship of man with God, self, and creation are manifested in the relationship of man with God, himself, and the creation. Underlying each of these relationships, the components of the committed man have been identified reflecting the characteristics of an academic person in terms of Islamic education. This study is carried out through descriptiveanalytical method.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|