>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی ‌مولفه‌های تربیت سیاسی در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی  
   
نویسنده طباطبایی مینو
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1397 - دوره : 26 - شماره : 40 - صفحه:119 -135
چکیده    پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه به ‌مولفه‌های تربیت سیاسی شامل: آگاهی، خودشناسی، استقلال، آزادی و عدالت در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95 94 صورت گرفته است. روش پژوهش مورداستناد، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. واحد تحلیل، نوشته‌ها، تصاویر و تمرین‌های کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است که درمجموع، 402 صفحه را دربر گرفته است. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که ‌مولفه خودشناسی 96 مرتبه، ‌مولفه آگاهی 91 مرتبه، ‌مولفه استقلال 83 مرتبه، ‌مولفه عدالت 35 مرتبه و ‌مولفه آزادی 21 مرتبه، مورد توجه قرار گرفته است. همان‌طورکه مشخص است به ‌مولفه خودشناسی بیش از سایر ‌مولفه‌ها توجه شده است و کم‌ترین میزان توجه و اهمیت، مربوط به ‌مولفه آزادی بوده است.
کلیدواژه تربیت سیاسی، تحلیل محتوا، کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی، دوره ابتدایی
آدرس دانشگاه پیام نور, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی dmtabatabaie@yahoo.com
 
   An Investigation of the Components of Political Education in Social Studies Textbooks at Elementary Level  
   
Authors Tabatabaei Minoo
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved