>
Fa   |   Ar   |   En
   تدوین الگوی اسلامی ایرانی مهارت‌آموزی در مدارس متوسطه کشور  
   
نویسنده مرادی دهقی شهریار ,عباسپور عباس ,رحیمیان حمید ,ملکی حسن ,خسروی محبوبه
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1397 - دوره : 26 - شماره : 41 - صفحه:29 -66
چکیده    این پژوهش با هدف طراحی الگوی اسلامی ایرانی مهارت‌آموزی در مدارس متوسطه کشور با استفاده از رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین (1393) برای نظریه داده‌بنیاد و به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحب‌نظران، کارشناسان و مدیرانی بود که در یکی از عرصه های مهارت آموزی رسمی (آموزش‌وپرورش) و غیررسمی (سازمان فنی و حرفه ای کشور) تجربه و حضور داشتند. باتوجه‌به رویکرد پژوهش، تمرکز اصلی بر خبرگان آشنا با مسائل مهارت‌آموزی در مدارس متوسطه کشور بود که درنهایت 17 نفر از ایشان به‌صورت هدف‌مند و براساس راهبرد گلوله برفی برای انجام مصاحبه‌های عمیق بدون ساختار انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها به‌طور هم‌زمان با استفاده از روش کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: مهارت‌ها و شایستگی‌های پایه و غیرفنی ‌دانش‌آموزان، مهارت‌های فنی و شغلی ‌دانش‌آموزان، تربیت حرفه‌ای میتنی‌بر مهارت و شایستگی، تقویت ارزش‌های اسلامی و ایرانی کار، انعطاف‌پذیری در برابر تغییر و تخصص‌گرایی در آموزش‌وپرورش به‌عنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شده اند. مقوله‌های کیفیت آموزش و تدریس و یادگیری، توجه به شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی، رویکرد و راهبرد در مهارت‌آموزی، وجود معلمان ماهر و کارآمد، تخصص‌گرایی، آینده‌پژوهی و آینده‌نگری و کیفیت آموزش و تدریس به‌عنوان عللی تلقی می‌شوند که نقش فعال در مهارت‌آموزی داشته و تا این عوامل مهیا نشوند، مهارت‌آموزی شکل نمی‌گیرد. مهم‌ترین راهبردهای اتخاذشده در این پژوهش عبارتند از: فرهنگ‌سازی، تحول در برنامه درسی، تحول در محیط‌های یادگیری، تحول در روش‌های سنجش و ارزشیابی، تحول در کتاب‌ها و محتوای درسی، بهداشت و ایمنی کار، زیرساخت‌ها و تجهیزات، همکاری و ارتباطات بین‌المللی آموزشی و پژوهشی، نیازسنجی و تامین منابع مالی. شرایط بستر در پژوهش کنونی مقوله‌هایتوجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی، ساختار سازمانی، انگیزه حمایت از تغییر و مدیریت عملکرد تغییرمدار هستند. مقوله‌های محدودیت‌ها و مشکلات قانونی، عدم باور و تعهد به مهارت‌آموزی و مشکلات آموزش‌های مهارت‌آموزی به‌عنوان شرایط مداخله‌گر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفته‌اند. پیامد پژوهش حاضر پیشرفت و اشتغال‌زایی است.
کلیدواژه مهارت، مهارت‌آموزی، اشتغال، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نظریه داده‌بنیاد
آدرس دانشگاه علامه طباطبائی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, گروه مدیریت آموزشی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, گروه مدیریت آموزشی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, گروه برنامه ریزی درسی, ایران, دانشگاه علامه طباطبائی, گروه مدیریت آموزشی, ایران
پست الکترونیکی khosravi12m@yahoo.com
 
   Designing a Model for the IslamicIranian Skill Acquisition in the Secondary Schools of the Country  
   
Authors Abbaspour Abbas ,Rahimian Hamid ,Malaki Hasan ,Khosravi Mahboubeh ,Moradi Dehaghi Shahryar
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved