>
Fa   |   Ar   |   En
   میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانش‌آموزان دوره متوسطه: مطالعه‌ای ترکیبی  
   
نویسنده نبوی صادق ,صمدی معصومه
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1397 - دوره : 26 - شماره : 39 - صفحه:127 -151
چکیده    هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه است. باتوجه‌به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش مورداستفاده، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران بوده است که براساس جدول مورگان، تعداد 389 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با روش نمونه گیری خوشه ای به‌عنوان نمونه برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. ازآنجاکه این پژوهش ترکیبی بوده، برای مرحله کیفی نمونه ای به تعداد 16 نفر صاحب نظر و 15 نفر دانش آموز برای انجام مصاحبه، به‌روش نمونه گیری هدفمند (از نوع داوطلبانه) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های موردنیاز، از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. داده های حاصله با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ازنظر دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه، آنها تا اندازه زیادی به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع ظاهری و عدم قصور و سهل انگاری نسبت به وظایف خود عمل نموده اند، اما در ابعاد رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانش‌آموزان، رعایت بهداشت و پاکیزه‌نگهداشتن فضای مدرسه، کم‌تر به هنجارهای اسلامی عمل نموده اند. باتوجه‌به یافته های پژوهش نتیجه گرفته می شود که با ‏به‌کارگیری راهکارهای عملی پیشنهادی و فراهم‌نمودن محیط آموزشی و پرورشی مناسب در مدارس دوره متوسطه،  عمل به هنجارهای اسلامی را ‏بین دانش‌آموزان، می توان افزایش داد.
کلیدواژه هنجارهای اسلامی، دوره متوسطه، دانش‌آموزان، ارزش‌های اخلاقی
آدرس دانشگاه فرهنگیان, گروه علوم تربیتی, ایران, پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورشپژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش, گروه تعلیم و تربیت اسلامی, ایران
پست الکترونیکی fsamadi30@yahoo.com
 
   The rate of Practicing Islamic Norms among High School Students: a Combined Study  
   
Authors Nabavi Sayyed Sadegh
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved